Financiële samenvatting

Algemeen Beeld

Algemeen beeld

Terug naar navigatie - Algemeen beeld

De voorjaarsnota 2023 sluit met een overschot van € 297.200. De structurele doorwerking naar 2023 en verder is € 157.300 negatief ten opzichte van de brief bij de begroting 2023 over de Septembercirculaire. Dit structurele tekort wordt conform bestendige gedragslijn verrekend met de reserve incidenteel perspectief. Het incidentele saldo van € 454.500 wordt toegevoegd aan de algemene reserve. 

categorie totaal structureel incidenteel
1. algemene uitkering -170.300 V -170.300 V -
2. bedrijfsvoering 355.800 N 86.300 N 269.500 N
3. prijsstijgingen - - -
4. bijzondere baten en lasten -176.200 V 22.600 N -198.800 V
5. decentralisaties 450.000 N 450.000 N -
6. inkomsten -919.500 V -317.500 V -602.000 V
7. kapitaallasten 141.000 N 86.200 N 54.800 N
8. kostendekkend - - -
9. neutraal - - -
10. personeel 131.000 N - 131.000 N
11. reserves - - -
12. uitkeringen -109.000 V - -109.000 V
-297.200 V 157.300 N -454.500 V
V = voordelig en N = nadelig

1. algemene uitkering

Terug naar navigatie - 1. algemene uitkering

De algemene uitkering is bijgesteld met de mutaties uit de mei-,  september- en de decembercirculaire. In totaal is de algemene uitkering bij de voorjaarsnota gestegen met € 170.300. 
Een correctie op de mutaties van de meicirculaire 2022 levert een voordelig effect op van € 129.000. 
De septembercirculaire 2022 resulteert voor het jaar 2023 in een structureel voordeel van € 1.262.000. Deze stijging bestond uit loon- en prijsontwikkeling (€ 745.000), ontwikkeling uitkeringsbasis als gevolg van een stijging van de WOZ-waarden (€ 450.000) en overige zaken (€67.000).
De stijging van de WOZ-waarden (€ 450.000) is neutraal verwerkt en niet als “voordeel” aangemerkt, omdat deze stijging niet correct bleek. Het overige bedrag (€ 811.000) is volledig beschikbaar gehouden voor de dekking van de CAO en oplopende inflatie.
De decembercirculaire 2022 liet als gevolg van uitkering van de verdeelreserve en mutaties in de aantallen per saldo een voordelig effect zien van €41.300 voor het jaar 2023 en verder. 
De eerder ontvangen middelen voor “brede impuls combinatiefuncties” van €184.000 zijn in de decembercirculaire afgeraamd. Dit is budgettair neutraal verwerkt. De middelen maken vanaf nu onderdeel uit van de GALA-uitkering.

2. bedrijfsvoering

Terug naar navigatie - 2. bedrijfsvoering

•    Een aantal subsidies is bijgesteld. Het betreft vooral de compensatie van hogere lasten als gevolg van CAO afspraken en een grotere huuraanpassing dan voorzien. Per saldo heeft dit een structureel effect van €57.000. Een deel hiervan komt terug bij het onderdeel inkomsten als huurbaten. Eenmalig wordt rekening gehouden met een subsidie aan de Oudheidkamer voor het Koetshuis (D2022144782).
•    Er wordt bij de ODT rekening gehouden met een structureel hogere bijdrage van € 35.000 als gevolg van CAO ontwikkelingen. Daarnaast wordt rekening gehouden met een grotere afname van diensten (€48.000). Omdat hier in de meerjarenraming al structureel rekening mee is gehouden, heeft dat voor dit jaar een eenmalig karakter.
•    Voor verkiezingen zijn meer materialen aangeschaft en een aantal zaken was aan vervanging toe. De meerkosten bedragen €35.000.
•    Er worden meer kosten gemaakt voor toekomstige grondexploitaties. Deze lasten kunnen mogelijk op terrein worden ingebracht in een exploitatie. Dit leidt nu tot € 59.000 extra lasten. 
•    Op diverse terreinen zijn adviezen gevraagd die meer kosten dan waarmee rekening gehouden is. Prijsstijgingen spelen ook hier een rol. Omdat het eenmalige budgetten betreft is het effect van €25.000 ook incidenteel.

3. prijsstijgingen

Terug naar navigatie - 3. prijsstijgingen

Prijzen zijn sterk gestegen. Bij de toelichting op de algemene uitkering hebben wij aangegeven de extra compensatie van Rijk beschikbaar te houden om budgetten daar waar nodig bij te stellen. In deze voorjaarsnota zijn diverse budgetten tot ruim € 180.000 bijgesteld aan de prijsontwikkeling. Deze lasten worden gedekt uit de ontvangen compensatie.

4. bijzondere baten en lasten

Terug naar navigatie - 4. bijzondere baten en lasten

•    Bij het opstellen van de begroting 2023 is per abuis een eenmalige bijdrage uit een reserve van € 20.000 als structureel aangemerkt. Dit wordt nu hersteld.
•    Met name no cure no pay bureaus zorgen voor een enorme aanwas van bezwaren op de WOZ-taxatie. Het aantal van 500 uit 2022 is inmiddels met 700 bezwaren al ruim overtroffen. Voor de afhandeling is een extra budget nodig van ruim € 125.000. Het Rijk is bezig maatregelen te treffen om het minder aantrekkelijk te maken voor no cure no pay bureaus. Daarom is rekening gehouden met een eenmalig budget.
•    Vanuit de exploitatie van Opbroek Noord en de PPS Opbroek Noord wordt een tussentijdse winstuitkering ontvangen van in totaal € 285.000.
•    De voorziening voor de Kol is per ultimo 2022 opgeheven. De geraamde toevoeging aan de voorziening kan daarmee komen te vervallen (€ 146.000).
•    Voor het wegwerken van wachtlijsten jeugd wordt een eenmalig budget van € 100.000 geraamd.

5. decentralisaties

Terug naar navigatie - 5. decentralisaties

Jeugd
Bij de jaarrekening 2022 is geconstateerd dat er sprake is van te lage verzilveringspercentages op veel van de producten. Normaal gesproken zou hier inmiddels een langjarig gemiddelde zijn ontstaan. Maar vanwege de vele ontwikkelingen binnen de jeugdhulp (afschaffing DBC’s in 2018, nieuwe inkoop en nieuwe opbouw van producten met ingang van 2019, de komst van consulenten externe verwijzers en corona) is dit langjarig gemiddelde nooit tot stand gekomen.  De hogere verzilveringspercentages uit 2022 zijn daarom als basis gebruikt voor de voorjaarsnota. Reden hiervoor is dat wij verwachten dat de oorzaken van de hogere verzilveringspercentages (grotendeels) doorwerken in 2023. Hierbij valt onder andere te denken aan de toegenomen complexiteit van de problematiek. (Dit wordt doorzorgaanbieders en jeugdconsulenten ook aangegeven) Over het tot stand komen van de ramingen in de financiële kaart voor jeugdhulp hebben we intensief ambtelijk overleg gevoerd. We hebben geprobeerd zo realistisch mogelijk te ramen. Dat is ook de reden waarom een deel van de meerkosten die we bij de jaarrekening 2022 zagen, nu structureel wordt meegenomen. (voor de primaire begroting 2023 zijn dezelfde verzilveringspercentages gehanteerd als voor 2022).
Daarnaast  hebben we apart gekeken naar enkele specifieke zorgtrajecten, zoals LTA en WVHS. Bij deze zorgvormen leidt een kleine wijziging in aantallen al tot fors hogere kosten,  waarbij de ervaring vanuit het verleden is dat de ontwikkeling van het aantal cliënten vrij onvoorspelbaar is en het daarom verstandig is deze ramingen niet op een te laag niveau in te steken. Daarom hebben we er in afwijking van de gebruikelijke systematiek in de financiële kaart voor gekozen deze ramingen naar boven bij te stellen. 
In deze voorjaarsnota ramen we structureel € 475.000 aan extra lasten.
De nog bestaande stelpost Jeugd van €200.000 zetten we in als dekking.  De extra last voor de algemene middelen bedraagt per saldo €275.000.

Wmo (BG)
Bij dit onderdeel binnen de Wmo zien we meerkosten voor een bedrag van €275.000.  Ook hier is sprake  van hogere verzilveringspercentages in 2022. Deze zijn ook als basis genomen voor de ramingen in de financiële kaart. Hiernaast zien we een stijging in de aantallen (oa als gevolg van het langer thuis wonen).
Jaarlijks nemen we voor volumegroei een stelpost van €100.000 op in de begroting. Deze zette we in als dekking. Per saldo wordt €175.000 structureel extra geraamd ten laste van de algemene middelen. 

Wmo (HH)
Voor de Huishoudelijke Hulp binnen de Wmo zien wij op dit moment geen mutatie ten opzichte van de primaire begroting 2023.

6. inkomsten

Terug naar navigatie - 6. inkomsten

•    Een forse waardetoename onder andere als gevolg van nieuwbouw en panden in aanbouw leveren een hogere Ozb-opbrengst op van € 251.000. 
•    Het aantal overnachtingen voor de toeristenbelasting is weer terug op het niveau van voor de Coronapandemie. Dat levert € 42.000 extra baten op.
•    Er wordt een hoger dividend ontvangen van de BNG (€ 160.000). Het dividend fluctueert jaarlijks. Wij gaan daarom nu uit van een eenmalig effect.
•    Er wordt een fors hoger dividend ontvangen van Twence (€ 406.000). Het resultaat van Twence is positief beïnvloed door hogere vergoedingen voor opgewekte energie en verhoogde afvaltarieven. De energiemarkt lijkt zich nu te stabiliseren. Vooralsnog gaan we uit van een eenmalig effect. Wij stellen voor volgend jaar te kijken of er ook sprake is van een structurele component.
•    Door de verkoop van Fudura is in de AVA van Enexis besloten een eenmalig extra dividend uit te keren. Voor onze gemeente is dat € 45.000.

7. kapitaalasten

Terug naar navigatie - 7. kapitaalasten

De rentelasten nemen toe als gevolg van gestegen rentetarieven. Verder is rekening gehouden met enkele investeringen die leiden tot hogere rente- en afschrijvingslasten. Een toelichting op mutaties bij kredieten vindt u in de bijlage.
Vanuit de grondexploitatie wordt een lagere rentebate ontvangen omdat de boekwaarde lager is dan voorzien. Dit effect is tijdelijk omdat de beschikbare financieringsruimte kan worden ingezet voor andere geplande investeringen.
In de meerjarenraming is verder ook rekening gehouden met een stijging van de rentelasten.

8. kostendekkend

Terug naar navigatie - 8. kostendekkend

De taken afvalverwerking en riolering worden kostendekkend uitgevoerd. Mutaties worden verrekend met de egalisatiereserve afval en de voorziening riolering. In de bijlage vindt u een toelichting op de mutaties.

9. neutraal (neutraal)

Terug naar navigatie - 9. neutraal (neutraal)

Onder deze noemer staan met name technische aanpassingen zoals wijzigingen van budgethouders of splitsingen van budgetten om te voldoen aan de begrotingsvoorschriften (BBV).

10. personeel

Terug naar navigatie - 10. personeel

De personeelslasten zijn bij de voorjaarsnota bijgeraamd met € 131.000. 
Een bedrag van € 100.000 betreft inhuur voor het wegwerken van de grote achterstand bij het toezicht op de realisatie van bouwwerken en toezicht op bestemmingsplannen. Deze achterstand is het gevolg van ziekte binnen het team en meerdere keren uitstel van de Omgevingswet. 
Conform bestuursvoorstel (D2022131051) wordt € 11.000 bijgeraamd voor extra personeelslasten in verband met de plaatsing van extra afvalbakken/dispensers.
Voor een onderzoek naar de clustering van werkprocessen wordt € 20.000 bijgeraamd (D2022116836).
Voor de raming van de salarislasten wordt gewerkt aan een nieuwe systematiek. De raming is daarom op dit moment niet bijgesteld. De inschatting is op dit moment dat de huidige budgetten samen met de beschikbare stelposten (waaronder de stelpost voor prijsstijging/CAO-stijging) toereikend zijn om de gestegen loonkosten te kunnen opvangen. 

11. reserves

Terug naar navigatie - 11. reserves

Voor een toelichting op mutaties in reserves en voorzieningen verwijzen wij u naar de bijlage.
Bij de controle van de jaarrekening 2022 liep de accountant er tegenaan dat wij onttrekkingen en stortingen in reserves afstemmen op de werkelijke baten en lasten. De werkelijke mutatie op de reserve wijkt daarmee af van de begrote mutatie. Bij de volgende bijstelling van de nota reserves en voorzieningen zullen wij hier een passage over opnemen. Tot dat moment adviseren wij u de raad specifiek te laten besluiten de huidige werkwijze te formaliseren. Hiervoor is een beslispunt opgenomen dat hier in voorziet.

12. uitkeringen

Terug naar navigatie - 12. uitkeringen

Op basis van het aantal verzekerden 2023 is het budget voor de collectieve zorgverzekering met €109.000 verlaagd. Dit is voor 2023 incidenteel verwerkt.  

Kredieten

720128106 Duurzaamheidslening Kulturhus

Terug naar navigatie - 720128106 Duurzaamheidslening Kulturhus

Er wordt een kortlopende rentedragende lening van € 200.000 verstrekt aan Stichting Kulturhus om tijdelijke liquiditeitsproblemen te overbruggen (D2023078520). Hiervoor wordt een marktconforme rente betaald. Medio 2027 is de lening weer afgelost. 

720200004 Hekwerk park Oosterhof

Terug naar navigatie - 720200004 Hekwerk park Oosterhof

Er wordt een krediet geraamd van €250.000 voor het plaatsen van een hekwerk in het plangebied. Dit is opgenomen in het Masterplan de Oosterhof.  De kapitaallasten worden gedekt uit de structurele middelen die hiervoor in de begroting zijn opgenomen.

720655011 Nieuwbouw gymzaal Huttenwal

Terug naar navigatie - 720655011 Nieuwbouw gymzaal Huttenwal

In de begroting 2024 is een investering opgenomen voor de nieuwbouw van de gymzaal Huttenwal. Hiervoor is het noodzakelijk om een gedeelte van het krediet al op te nemen voor voorbereidende werkzaamheden in 2023. Dit bedraagt in totaal €100.000. 

720660006 nieuwbouw zwembad

Terug naar navigatie - 720660006 nieuwbouw zwembad

Het krediet voor de nieuwbouw van het zwembad is bijgesteld met € 3,6 miljoen. Het betreft vooral de prijsstijgingen van investeringen in duurzaamheid waar lagere energielasten tegenover staan. (D2022092991) De overige exploitatieramingen zijn inmiddels ook afgestemd op het nieuwe bad. De totale lasten passen nog steeds binnen het TCO-concept. Zie ook de raadsbrief van 4 juli 2022 (D2022096760).

730120006 Uitbreiding Haarschool Holten

Terug naar navigatie - 730120006 Uitbreiding Haarschool Holten

Conform besluitvorming (D2022157592) wordt er een aanvullend krediet geraamd voor het nieuwe prijspeil 2023 voor de uitbreiding van de Haarschool in Holten. De additionele investering bedraagt € 21.000. Het totale krediet voor de nieuwbouw school komt daarmee op €400.000.

730220049 Nieuwbouw Johan Frisoschool

Terug naar navigatie - 730220049 Nieuwbouw Johan Frisoschool

Conform besluitvorming (D2022157592) wordt er een aanvullend krediet geraamd voor het nieuwe prijspeil 2023 voor de nieuwbouw van de Johan Frisoschool. De additionele investering bedraagt € 117.000. Het totale krediet voor de nieuwbouw school komt daarmee op €2.320.000.

730220051 Nieuwbouw Haarschool Rijssen

Terug naar navigatie - 730220051 Nieuwbouw Haarschool Rijssen

In de begroting 2024 is een investering opgenomen voor de nieuwbouw van de basisschool Haarschool Rijssen. Hiervoor is het noodzakelijk om een gedeelte van het krediet al op te nemen voor voorbereidende werkzaamheden in 2023. Dit bedraagt in totaal €100.000. 

775020208 Duurzaam veilig inrichten Keizersweg – Vrijheidslaan

Terug naar navigatie - 775020208 Duurzaam veilig inrichten Keizersweg – Vrijheidslaan

Voor dit werk wordt een aanvullend krediet geraamd van €422.900. Een deel hiervan komt ten laste van de reserve bijdragen regio Twente (zie reserve 5124). Hiernaast hebben we een bijdrage van €237.200 ontvangen voor dit project. Het overige deel van €157.700 komt ten laste van de taak riolering

G151001  Verwerving Ligtenbergerveld Oost

Terug naar navigatie - G151001  Verwerving Ligtenbergerveld Oost

Conform voorstel Z2022044470 wordt een krediet geraamd van ruim €1,6 miljoen. 
Hiernaast wordt een krediet geraamd van €337.000. Dit is conform besluitvorming op voorstel Z2023018767. De rentelasten van beide aankopen komen vooralsnog ten laste van de algemene middelen. 

Reserves en voorzieningen

Reserves

5000 Algemene reserve

Terug naar navigatie - 5000 Algemene reserve

De voorjaarsnota 2023 sluit met een overschot van € 297.200. De structurele doorwerking naar 2023 en verder is € 157.300 negatief ten opzichte van de brief bij de begroting 2023 over de Septembercirculaire. Dit structurele tekort wordt conform bestendige gedragslijn verrekend met de reserve incidenteel perspectief. Het incidentele saldo van € 454.500 wordt toegevoegd aan de algemene reserve. 

5002 Reserve incidenteel perspectief

Terug naar navigatie - 5002 Reserve incidenteel perspectief

Aan de reserve wordt een bedrag van €15.000 onttrokken voor  onderzoek naar een motteburcht. Hiernaast vindt een onttrekking plaats voor het uitvoeren van de leerlingenprognose voor een bedrag van €9.000. Beide onderzoeken stonden voor 2024 gepland, maar worden een jaar eerder uitgevoerd. 
Het omgekeerde geldt voor de middelen WKB. Omdat de invoering van de Wet Kwaliteitsborging Bouw een jaar is uitgesteld, hebben we een jaar later te maken met een (eenmalige) inkomstenderving.  Deze middelen ad €245.000 voegen we nu toe aan de reserve. Bij het opstellen van de begroting 2024 zullen we deze opnieuw ramen.
Verder worden kosten van hybride werken uit 2022 verrekend met deze reserve. Er wordt een bedrag van €26.000 toegevoegd.
Tot slot wordt, conform bestendige gedragslijn, het structurele tekort van de voorjaarsnota met deze reserve verrekend. Er wordt een bedrag van €157.300 aan de reserve onttrokken.

5104 reserve Sport

Terug naar navigatie - 5104 reserve Sport

Bij de najaarsnota 2022 is besloten (D2022064358) om € 102.400 toe te voegen aan de reserve sport voor Tennisclub de Mors. Deze middelen zullen in 2023 worden onttrokken en worden verstrekt als subsidie. 

5110 reserve Re-integratie

Terug naar navigatie - 5110 reserve Re-integratie

In de algemene uitkering vindt een korting plaats op de IPS regeling (individuele plaatsing en steun) van € 12.000. Dit wordt verrekend met de reserve re-integratie. 

5120 egalisatiereserve afval

Terug naar navigatie - 5120 egalisatiereserve afval

De taak afval sluit bij de voorjaarsnota met een structureel voordeel van € 52.300 en een incidenteel nadeel van € 65.000. Conform bestendige gedragslijn worden mutaties op de taak afval gedurende het jaar verrekend met de reserve afval. Per saldo is bij de voorjaarsnota een bedrag van € 12.700 aan de reserve onttrokken. 

5124 Reserve bijdragen regio twente

Terug naar navigatie - 5124 Reserve bijdragen regio twente

Er wordt een bedrag van €108.000 onttrokken aan deze reserve. Deze middelen worden in gezet voor het duurzaam veilig inrichten van de Keizersweg-Vrijheidslaan (€28.000) en voor de reconstructie van de parkeerplaats de Oosterhof (€80.000)

5125 egalisatiebuffer jeugd en Wmo

Terug naar navigatie - 5125 egalisatiebuffer jeugd en Wmo

In september 2022 is een pilot BSO+ gestart voor de duur  van 1 jaar. De totale kosten bedragen € 97.500 waarvan € 61.600 in 2023 wordt besteed. Besloten is deze kosten te dekken uit de egalisatiebuffer jeugd en Wmo. Conform dit besluit is in 2023 € 61.600 onttrokken aan deze reserve. 

5129 reserve Duurzaamheid

Terug naar navigatie - 5129 reserve Duurzaamheid

Voor het uitvoeren van de duurzaamheidsvisie wordt er €25.000 onttrokken aan de reserve duurzaamheid. Dit wordt onder andere ingezet voor de huur van de GroenDoen winkel en warmtescans. 
In de reserve is nog €579.000 beschikbaar. Hiervan is €530.000 gereserveerd voor uitvoeringsprogramma klimaatadaptatie en €24.000 voor de huur van de GroenDoen winkel en warmtescan 2024. 
De conclusie is dat er geen vrij besteedbare middelen meer beschikbaar zijn voor de duurzaamheidsvisie.

5132 reserve implementatie Omgevingswet

Terug naar navigatie - 5132 reserve implementatie Omgevingswet

Voor de implementatie van de Omgevingswet dient er € 200.000 uit de reserve te worden onttrokken. Dit geldt o.a. voor inzet omgevingsvisie, bodem/geluid, omgevingsplan en dienstverlening.
Daarnaast wordt een raming van € 20.000 voor personeel teruggedraaid. Deze onttrekking zal niet meer plaatsvinden.

5142 Reserve ontheemden

Terug naar navigatie - 5142 Reserve ontheemden

Voor de opvang van Oekraïners ontvangen we middelen vanuit het Rijk. Hiernaast worden bij de voorjaarsnota diverse kosten geraamd. Dit betreft onder andere kosten voor de huisvesting en (de uitkering van) leefgeld. Volgens afspraak worden de resterende middelen beschikbaar gehouden in de reserve. Per saldo voegen we €4.376.600 toe.

5140 reserve Energietransitie

Terug naar navigatie - 5140 reserve Energietransitie

Voor het uitvoeren van de energietransitie wordt er €220.000 onttrokken voor o.a. het Groen Doen event, inrichting van de Groen Doen winkel en communicatie rondom de energietransitie. 
Daarnaast wordt er € 93.000 onttrokken voor personele inzet voor de energietransitie.
Hiermee zijn de middelen die beschikbaar werden gehouden in de reserve voor de energietransitie volledig bestemd/besteed. 

Voorzieningen

5306 voorziening vervanging riool

Terug naar navigatie - 5306 voorziening vervanging riool

Er wordt € 35.100 onttrokken aan de voorziening vervanging riool. Dit betreft het tekort op de taak riolering, waarvan € 2.300 structureel en € 32.800 incidenteel. Conform bestendige gedragslijn worden overschotten en tekort op de taak riolering gedurende het jaar verrekend met de voorziening. 

5416 Huisvesting grote gezinnen

Terug naar navigatie - 5416 Huisvesting grote gezinnen

De ontvangen bijdrage voor de huisvesting van grote gezinnen is in verband met een terugbetalingsverplichting beschikbaar gehouden in een voorziening. De middelen worden dit jaar terugbetaald en zijn daarom aan de voorziening onttrokken. Het gaat om een bedrag van €32.500. 

5426 OP aanpak energie armoede

Terug naar navigatie - 5426 OP aanpak energie armoede

Voor de fysieke maatregelen energiearmoede worden de Rijksmiddelen die beschikbaar zijn gehouden in de overlopende passiva (€ 634.723) beschikbaar gesteld voor de uitvoering hiervan.

5436 Voorziening (OP) Uitvoering Klimaat en energiebeleid

Terug naar navigatie - 5436 Voorziening (OP) Uitvoering Klimaat en energiebeleid

Het doel van deze meerjarige regeling van het Rijk is om de capaciteit (bemensing) te
vergroten bij decentrale overheden voor de uitvoering van klimaat- en
energiebeleid. Over de jaren 2022 tot en met 2025 ontvangen we hier middelen voor. Deze houden we in deze voorziening beschikbaar. De middelen die we ontvangen voor de jaarschijf 2023 ad € 637.000 voegen we toe aan de voorziening. Voor (extra) personele inzet wordt een bedrag van € 403.100 aan deze voorziening onttrokken. 

Grondexploitaties

Grondexploitaties

Terug naar navigatie - Grondexploitaties


Bij de voorjaarsnota 2023 worden de ramingen van de diverse grondexploitatiecomplexen gewijzigd naar de stand van de boekwaarden per 31 december 2022. Ook worden de ramingen op basis van de primaire raming 2023 middels deze voorjaarsnota verwerkt in de begroting verwerkt. Dit heeft geen grote effecten op de algemene dienst. De raming voor de plankosten zijn nu nog niet bijgesteld, maar worden bij de najaarsnota opnieuw bezien. In de loop van 2023 wordt  voor het Encko-complex herziene exploitatiebegroting en voor exploitatie Opbroek-Oost, voor zowel samenwerking (publieke private samenwerking) als het gemeentelijk deel een nieuwe  exploitatiebegroting aan het college van B&W en de gemeenteraad ter vaststelling aangeboden. De mutaties voor de algemene dienst betreft een lagere storting in de voorziening door het opheffen van voorziening De Kol en gewijzigde stand per 31 december 2022 van de voorziening Enkco (€ 146.000 voordeel).