1. Paragraaf lokale heffingen

Artikel 10 Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten

Terug naar navigatie - Artikel 10 Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten

De paragraaf betreffende de lokale heffingen bevat ten minste (artikel 10, onderdeel c van het BBV):
a. de geraamde inkomsten;
b. het beleid ten aanzien van de lokale heffingen;
c. een overzicht op hoofdlijnen van de diverse heffingen. Hierin  wordt inzichtelijk gemaakt hoe bij de berekening van tarieven van heffingen (die hoogstens kostendekkend mogen zijn) wordt bewerkstelligd dat de geraamde baten de ter zake geraamde lasten niet overschrijden, wat de beleidsuitgangspunten zijn die ten grondslag liggen aan deze berekeningen en hoe deze uitgangspunten bij de tariefstelling worden gehanteerd;
d. een aanduiding van de lokale lastendruk;
e. een beschrijving van het kwijtscheldingsbeleid.

De gemeentelijke belastingen vormen een belangrijk onderdeel van de inkomsten. De lokale heffingen zijn een integraal onderdeel van het gemeentelijk beleid. Ze raken namelijk de burger heel direct in de portemonnee.
De paragraaf lokale heffingen bevat:
- de beleidsvoornemens voor de lokale heffingen;
- een overzicht op hoofdlijnen van de diverse belastingen en heffingen
- een duiding van de lastendruk;
- een beschrijving van het kwijtscheldingsbeleid. 
Op deze manier wordt inzicht gegeven in de lokale belastingdruk en wordt u, de raad, in staat gesteld te sturen op hoofdlijnen van beleid en een afweging te maken tussen de belastingdruk en het voorzieningenniveau.

Uitgangspunt tarievenbeleid

Terug naar navigatie - Uitgangspunt tarievenbeleid

Alle kostprijzen en tarieven van gemeentelijke dienstverlening zijn in 2018 opnieuw tegen het licht gehouden. De uitkomsten hiervan zijn vastgelegd in de Nota kostprijzen en tarieven gemeentelijke dienstverlening 2019. Als algemeen uitgangspunt geldt dat de tarieven kostendekkend zijn. Uitzonderingen hierop staan in de nota. In 2023 golden de tarieven uit de nota, dus van 2022, gecorrigeerd voor inflatie (8%).

Van het bestaande beleid om de tarieven jaarlijks te corrigeren voor de inflatie is op de volgende punten afgeweken:

  1. Voor de onroerendezaakbelastingen (OZB) zijn de tarieven zo vastgesteld dat de totale opbrengst per saldo 8% stijgt (dit is de inflatie), exclusief areaal.
  2. De rioolheffing is vastgesteld op € 172,-.
  3. De afvalstoffenheffing is zoals gebruikelijk kostendekkend geraamd. De tarieven voor eenpersoonshuishoudens en meerpersoonshuishoudens zijn verhoogd met € 5,- en € 4,- naar respectievelijk € 166,- en € 217,-. 
  4. Voor de toeristenbelasting is in 2023 het tarief verhoogd met € 0,05 tot € 0,85 per overnachting. 
  5. De tarieven voor hondenbelasting zijn vastgesteld op € 39,50 voor een 1e hond en op € 58,- voor een 2e en volgende hond.
  6. De lijkbezorgingsrechten zijn voor 2023 met het inflatiepercentage van 8% verhoogd.
  7. De tarieven voor de reclamebelasting in de centrumgebieden van Rijssen-Holten en voor de bedrijventerreinen in Holten zijn vastgesteld op basis van de ingediende begrotingen 2023 van de Stichting Ondernemersfonds respectievelijk de Stichting Ondernemersfonds Holtense Bedrijventerreinen.

Onroerendezaakbelastingen (OZB)

Terug naar navigatie - Onroerendezaakbelastingen (OZB)

Als gevolg van de verplichte jaarlijkse herwaardering van onroerende zaken golden per 1 januari 2023 ook weer nieuwe WOZ-waarden. De tarieven van de onroerendezaakbelastingen waren daarvoor aangepast waarbij de totale OZB-opbrengst (exclusief nieuw- en verbouw) uiteindelijk 8% hoger uit zou komen en de opbrengstverhouding tussen de categorie woningen en niet-woningen zoveel mogelijk in stand blijft.

Binnen de gemeente is sprake van tariefdifferentiatie. Voor niet-woningen (bedrijven) gelden andere (hogere) tarieven dan voor woningen. OZB wordt geheven van alle onroerende zaken (zoals gebouwde objecten, in aanbouw zijnde objecten en grond) tenzij wettelijk vrijgesteld.

De waarde van alle onroerende zaken is van invloed op de algemene uitkering uit het Gemeentefonds. Die uitkering houdt namelijk rekening met de opbrengst uit de onroerendezaakbelastingen in de gemeente.

Afvalstoffenheffing

Terug naar navigatie - Afvalstoffenheffing

Voor de afvalstoffenheffing zijn in 2023 kostendekkende tarieven in rekening gebracht: € 166,- voor eenpersoons-  en € 217,- voor meerpersoonshuishoudens. De tarieven voor 2023 waren hoger dan in 2022. Dit werd voornamelijk veroorzaakt door hogere storttarieven bij Twence. 

Belastingdruk per huishouden (afgerond op hele euro’s)

Terug naar navigatie - Belastingdruk per huishouden (afgerond op hele euro’s)

 

  2019 2020 2021 2022 2023 Landelijk (2022)
OZB*) € 243 € 252 € 256 € 290 € 319 € 380
Afvalstoffenheffing **) € 178 € 186 € 186 € 213 € 217 € 317
Rioolheffing € 198,50 € 195 € 195 € 164 € 172 € 207
Totaal (meerpersoonshuishoudens) € 619,50 € 633 € 637 € 667 € 708 € 904
Mutatie t.o.v. voorgaande jaar   + 2,2% + 0,6% + 4,7% + 6,1%  

 

*) Bij een gemiddelde woningwaarde
**) Meerpersoonshuishouden

Bron: Coelo.nl

Toeristenbelasting

Terug naar navigatie - Toeristenbelasting

In 2023 gold er een hoger tarief voor de toeristenbelasting (€ 0,85 per overnachting) dan in 2022 (€ 0,80 per overnachting). Deze belasting wordt geheven voor het houden van een verblijf met overnachting door niet-ingezetenen binnen de gemeente in hotels, pensions, vakantie-onderkomens, mobiele kampeeronderkomens, niet beroepsmatig verhuurde ruimten en op vaste standplaatsen, tegen vergoeding in welke vorm dan ook.

Forensenbelasting

Terug naar navigatie - Forensenbelasting

Deze belasting wordt geheven van de personen die, zonder in de gemeente hoofdverblijf te hebben, op meer dan 90 dagen van het belastingjaar voor zich of hun gezin een gemeubileerde woning beschikbaar houden. De tarieven worden in gelijke verhouding als de OZB-tarieven verhoogd.

Omgevingsvergunning bouw

Terug naar navigatie - Omgevingsvergunning bouw

De bouwleges bedragen een percentage van de bouwsom. Omdat de normbouwkosten worden aangepast aan het prijspeil bleven de legestarieven voor 2023 ongewijzigd. De normbouwkostenlijst is namelijk leidend voor het bepalen van de bouwsom. De normbouwkostenlijst is 22 december 2022 vastgesteld. 

Ondernemersfonds/reclamebelasting

Terug naar navigatie - Ondernemersfonds/reclamebelasting

In de centrumgebieden van Holten en Rijssen geldt sinds 1 januari 2014 een reclamebelasting. Het tarief daarvoor is bepaald door de ingediende begroting 2023 van de Stichting Ondernemersfonds en de nieuwe WOZ-waarden.
Voor de beveiliging van bedrijventerreinen in Holten geldt per 1 januari 2022 een reclamebelasting waarmee een ondernemersfonds wordt gevoed ter bekostiging. Het tarief van deze reclamebelasting is bepaald door de ingediende begroting 2023 van de Stichting Ondernemersfonds Holtense Bedrijventerreinen en de  nieuwe WOZ-waarden.

Kwijtschelding

Terug naar navigatie - Kwijtschelding

Voor mensen met de laagste inkomens bestaat de mogelijkheid van een gehele of gedeeltelijke kwijtschelding van de geheven belasting. Dit is het geval als de bestaansnorm van inwoners onder de daarvoor geldende normen valt. 
De kwijtscheldingsprocedure is vereenvoudigd voor belastingplichtigen die tenminste 2 achtereenvolgende jaren volledige kwijtschelding hebben ontvangen en van wie het inkomen hoofdzakelijk bestaat uit een PW-uitkering van de gemeente, een AOW-uitkering, een  WIA-uitkering of een Anw-uitkering. Een keer in de 5 jaar moet iedere aanvrager een volledig formulier invullen. De laatste keer was in 2020. 

  2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023
Aantal aanvragen 339 383 415 461 482 433 443 439 396 379 376
Aantal gehonoreerd 290 319 350 398 396 363 361 347 324 332 312



Kostendekkendheid omgevingsvergunning bouw

Terug naar navigatie - Kostendekkendheid omgevingsvergunning bouw
kosten taakveld 1.1 crisisbeheersing € 40.500  
kosten taakveld 8.3 wonen en bouwen € 635.288  
Netto kosten taakveld € 657.788  
     
Toe te rekenen kosten:    
Kosten taakveld 0.4 overhead  € 460.287  
Totale kosten € 1.136.075  
     
Opbrengst bouwleges € 1.106.075  
Totale opbrengst heffingen € 1.106.075  
     
Saldo € -30.000 97% kostendekking

 

Kostendekkendheid lijkbezorgingsrechten

Terug naar navigatie - Kostendekkendheid lijkbezorgingsrechten

 

kosten taakveld 7.5 begraafplaatsen en crematoria € 579.832  
Netto kosten taakveld € 579.832  
     
Toe te rekenen kosten:    
Kosten taakveld 0.4 overhead begraafplaatsen € 49.485  
     
Totale kosten € 629.617  
     
Opbrengst lijkbezorgingsrechten € 585.756  
Totale opbrengst heffingen € 575.756  
     
Saldo € -43.861 93% kostendekking

 

Kostendekkendheid afvalstoffenheffing

Terug naar navigatie - Kostendekkendheid afvalstoffenheffing

 

kosten taakveld 7.3 € 2.381.279 (totale kosten minus btw en kwijtschelding)
kosten taakveld 0.10 mutaties reserves (sluitpost taak afval) € 261.170  
kosten taakveld 0.64 belastingen overig    
baten taakveld 7.3 €  - 427.682  
Netto kosten taakveld € 2.214.767  
     
Toe te rekenen kosten:    
Kosten taakveld 0.4 overhead  € 437.200  
BTW € 323.500  
Totale lasten € 2.975.467  
     
Opbrengst heffingen € 3.033.908  
Kwijtscheldingen € - 58.439  
Totale baten € 2.975.469  
     
Saldo € 2 100% kostendekking

Kostendekkendheid rioolheffing

Terug naar navigatie - Kostendekkendheid rioolheffing
kosten taakveld 7.2 € 1.718.535 (totale kosten minus btw en kwijtschelding)
kosten taakveld 0.10 mutaties reserves  € 0  
kosten taakveld 0.64 belastingen overig € 0  
baten taakveld 7.2 € -30.669  
Netto kosten taakveld € 1.687.866  
     
Toe te rekenen kosten:    
Kosten taakveld 0.4 overhead  € 395.500  
BTW € 797.700  
Totale kosten € 2.881.066  
     
Opbrengst heffingen € 2.943.233  
Kwijtschelding € -63.308  
Totale opbrengst heffingen  € 2.879.925  
     
Saldo € -1.141 100% kostendekking