5. Ondernemen en Werk

Coalitieakkoord 2022 - 2026

Terug naar navigatie - Coalitieakkoord 2022 - 2026
Rijssen-Holten is een ondernemende gemeente. Onze ondernemers spelen een essentiële rol in de lokale economie, zorgen voor de werkgelegenheid en bevorderen daarmee de vitaliteit van Rijssen-Holten. We willen een MKB-vriendelijk klimaat, met ruimte voor ondernemerschap en aandacht voor duurzaam ondernemen. Dit vraagt een balans tussen economische groei en leefomgeving. Goed samenspel tussen de gemeente en ondernemers en een proactieve opstelling is hierbij belangrijk. Ook in de uitvoering van de participatiewet werken we nauw samen met ons lokale bedrijfsleven en onderwijspartners.


Levendige centra
Een levendig en aantrekkelijk centrum is van groot belang voor onze inwoners en is een visitekaartje voor bezoekers van buitenaf. We gaan voor compacte en levendige centra in onze kernen en een goed vestigingsklimaat. Leegstand gaan we tegen door creativiteit te stimuleren en ruimte te geven voor andere functies. De winkels in Rijssen blijven dicht op zondag, met respect voor de identiteit van deze kern.  

Bedrijventerreinen
De bedrijventerreinen in Rijssen-Holten zijn dé plek waar ondernemers elkaar ontmoeten, banen worden gecreëerd en werknemers de hele dag werken. Naast de in gang gezette uitbreidingen gaan we aan de slag met de herstructurering van bedrijventerreinen om tegemoet te komen aan veranderende behoeftes van bedrijven aan ruimte. We sturen hierbij actief op functies op een passende plek. Samen met ondernemers bekijken we hoe we op bestaande terreinen creatief ruimte en banen kunnen creëren. We zetten in op duurzame groei, lokale werkgelegenheid en meer diversiteit in bedrijfstakken. 

Grenzen aan onze groei?
De arbeidsmarkt en onze lokale ambitie vragen om groei, maar we zijn ons ervan bewust dat groei ook grenzen heeft. We maken daarom een langetermijnvisie op het gebruik van ruimte, waarin zowel ruimtelijke als sociale aspecten worden afgewogen. 

Vitaal buitengebied
Rijssen-Holten heeft een vitaal buitengebied en een sterke agrarische sector. De ontwikkelingen die op deze sector afkomen zijn uitdagend. Agrarische bedrijven moeten zich kunnen ontwikkelen om levensvatbaar te blijven, passend bij het karakter en de schaal van ons landschap. Tegelijkertijd is in het buitengebied ook ruimte voor bijvoorbeeld toerisme, verkoop van streekproducten en zorg als nevenfunctie bij agrarische bedrijven. De gemeente stimuleert deze extra of nieuwe functies. De ondersteuning van een gebiedscoördinator zetten we de komende periode voort. 

Arbeidsmigranten
In Rijssen-Holten werken arbeidsmigranten die bijdragen aan onze lokale economie. Op het gebied van de huisvesting van arbeidsmigranten staan we open voor initiatieven uit het bedrijfsleven en maken we heldere afspraken. Daarbij stellen wij als gemeente duidelijke kaders en randvoorwaarden over waar, wanneer en hoe arbeidsmigranten worden gehuisvest. 

Armoede 
Helaas zijn er ook in Rijssen-Holten inwoners die leven in armoede. Dit uit zich in (zeer) beperkte financiële middelen of sociale uitsluiting, maar ook in gezondheidsproblematiek of kansenongelijkheid. We hebben oog  voor deze verschillende vormen van armoede en de schaamte die dit met zich meebrengt. Samen met partners zetten we ons in om armoede zoveel mogelijk te voorkomen. Daarnaast hebben we gemeentelijke armoederegelingen die de noodzakelijke financiële ondersteuning bieden. We zorgen dat we deze actief onder de aandacht brengen. 

 

 

Strategische visie 2010-2030, versie 2021

In welke lokale en regionale beleidsstukken is het beleid omschreven?

Terug naar navigatie - In welke lokale en regionale beleidsstukken is het beleid omschreven?
beleidsstuk jaar van vaststelling Herziening/evaluatie Vastgesteld door college (c) of raad (r)
1.    Structuurvisie centrum Holten

2012

Gaat op in Omgevingsvisie r
2.    Detailhandel op het bedrijventerrein 2008 Gaat op in Omgevingsvisie r
3.    Structuurvisie Centrum Rijssen 2025 (SCR2025) 2016 Gaat op in Omgevingsvisie r
4.    Inrichting en organisatieplan lokale uitvoering Wsw en re-integratie 2020 Geen herziening voorzien c
5.    Beleidsplan armoede en schulden 2022 Geen herziening voorzien r

Wat hebben we bereikt en wat hebben we daarvoor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt en wat hebben we daarvoor gedaan?

5. Prioriteiten

Terug naar navigatie - 5. Prioriteiten

Zo gaan we dat doen

Financieel programmaoverzicht

Terug naar navigatie - Financieel programmaoverzicht
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primair begroting 2023 Gewijzigde begroting 2023 Realisatie 2023 Saldo 2023
PRG1.05 05 Ondernemen en werk
Lasten
PRDP250 Markten 118 118 120 -3
PRDP251 Economische zaken 330 449 344 105
PRDP800 Werkgelegenheid 4.064 4.056 4.080 -24
PRDP801 Bijstandsverlening 8.220 12.074 11.049 1.025
PRDP802 Sociale zekerheid 178 165 42 123
PRDP803 Inkomensvoorzieningen 321 215 239 -24
Totaal Lasten 13.231 17.076 15.874 1.202
Baten
PRDP250 Markten -14 -14 -13 -1
PRDP251 Economische zaken -42 -42 -53 11
PRDP800 Werkgelegenheid 0 -821 -924 103
PRDP801 Bijstandsverlening -6.199 -8.411 -7.377 -1.034
PRDP802 Sociale zekerheid -137 -123 0 -123
PRDP803 Inkomensvoorzieningen 0 -1 -1 0
Totaal Baten -6.391 -9.412 -8.368 -1.044
Onttrekkingen
PRDP251 Economische zaken 0 0 0 0
PRDP800 Werkgelegenheid -69 -358 -358 0
Totaal Onttrekkingen -69 -358 -358 0
Stortingen
PRDP800 Werkgelegenheid 0 450 524 -75
Totaal 05 Ondernemen en werk 6.771 7.756 7.672 84

Toelichting op de programma baten en lasten

Terug naar navigatie - Toelichting op de programma baten en lasten

Binnen dit programma worden de volgende afwijkingen hieronder verklaard. Deze afwijkingen zijn niet één op één terug te vinden in bovenstaande tabel omdat de baten en lasten veelal verdeeld zijn over meerdere kostenplaatsen/producten binnen het financiële programmaoverzicht.

•    Budgetoverhevelingen (voor een specificatie, zie bijlage) € 20.000 V
•    Periodieke uitkeringen (BUIG) € 425.000 N
Bij de najaarsnota 2023 is een te positief resultaat gepresenteerd (€ 800.000). Het aantal verstrekte uitkeringen is hoger uitgevallen. Ook het bedrag per uitkering lag hoger. Per saldo resteert een voordeel van € 375.000. Dit is € 425.000 minder voordelig dan eerder gepresenteerd.
•    Minimabeleid € 388.000 V
Het nieuwe beleidsplan armoede en schulden is in november 2023 in werking getreden. De uitgaven blijven in de eerste 2 maanden nog achter bij de verwachtingen (€ 149.000 voordelig). De beschikbare budgetten voor energiearmoede zijn niet volledig uitgegeven. Een bedrag van € 224.000 is beschikbaar gehouden door dit op P15. Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien te storten in de reserve bestrijding energiearmoede.
•    Vorderingen sociale dienst € 108.000 N
De vorderingen van de sociale dienst worden jaarlijks bijgesteld. Gekeken wordt hoe groot de kans is dat bedragen daadwerkelijk ingevorderd kunnen worden. Er is rekening gehouden met € 108.000 minder inkomsten.
•    BBZ € 104.000 V
In het kader van de uitvoering van het Bijstandsbesluit Zelfstandigen (BBZ) is per saldo € 104.000 minder uitgegeven. Het betreft vooral meer terugbetalingen en minder verstrekkingen. Verder zijn de vorderingen positief geherwaardeerd.
•    Diverse kleine verschillen < € 75.000 € 105.000 V

Regeling beleidsindicatoren (BBV)

Terug naar navigatie - Regeling beleidsindicatoren (BBV)
  Rijssen-Holten Nederland
Functiemenging [%]  61,1 53,8
Vestigingen (van bedrijven) [per 1.000 inwoners van 15 t/m 64 jaar]  146,5 174,1
Banen [per 1.000 inwoners van 15-64 jaar]  1000,2 825,4
Netto arbeidsparticipatie [%]    73,1%
Personen met een bijstandsuitkering [per 10.000 inwoners]  176,4 344,8
Lopende re-integratievoorzieningen [per 10.000 inwoners van 15-64 jaar] 147,8 191,5