2. Jongeren en Onderwijs

Coalitieakkoord 2022 - 2026

Terug naar navigatie - Coalitieakkoord 2022 - 2026

Rijssen-Holten is een thuis voor onze jongeren. We willen voor alle jongeren een aantrekkelijke gemeente zijn, maar ook aandacht hebben voor jongeren met wie het (tijdelijk) niet zo goed gaat. Bij het sociale karakter van onze gemeente past dat de jeugd in zijn eigen sociale omgeving terecht kan met hulpvragen en voor het krijgen van onderwijs. Daarbij zoeken we nadrukkelijk de samenwerking met het onderwijs, zorgaanbieders en jeugd- en jongerenwerk. 

Een goede en betaalbare jeugdzorg
We zetten in op een regionale en lokale vertaling van de landelijke Hervormingsagenda Jeugd om de kwaliteit van jeugdzorg goed en de kosten beheersbaar te houden. We blijven sterk inzetten op het gezin als liefdevolle basis, preventie en voorliggende voorzieningen: dit past bij de sterke sociale banden en modern noaberschap in onze samenleving. We willen op deze manier voorkomen dat (duurdere) individuele zorg nodig is. Waar maatwerk nodig blijkt, schakelen we snel en adequaat. 

Een integrale en wijkgerichte aanpak. 
Samenwerking tussen onderwijs, sport, jeugd- en jongerenwerk, politie, kerken, welzijnswerk en culturele instellingen is essentieel voor de gezondheid van onze jeugd. Als gemeente pakken we actiever de regie in deze samenwerking om een aanbod te creëren dat op de vraag is afgestemd. Deze integrale aanpak is nodig bij zowel voorliggende voorzieningen als individuele zorg. De regie vanuit de gemeente leidt dan wel tot extra inzet, maar verdient zich naar verwachting terug doordat de vraag en daarmee de kosten voor individuele zorg dalen. Daarnaast willen we experimenteren met een wijkgerichte aanpak bij opgaves die zich hiervoor lenen; bijvoorbeeld de maatschappelijke problematiek en veiligheid in wijk Plan Zuid. 

Onderwijs: de start van een leven lang leren
School is de plek waar talenten tot bloei komen. Alle kinderen uit Rijssen-Holten verdienen een eerlijke kans om hun dromen werkelijkheid te laten worden. Een brede, vrije keuze van de school is hierbij ons uitgangspunt. We willen inzetten op ‘thuisnabij’ onderwijs en scholen de kans geven speciaal onderwijs aan te bieden. Daarnaast stimuleren we de samenwerking tussen het bedrijfsleven en onderwijs, zodat opleidingen aansluiten bij de lokale vraag op de arbeidsmarkt. Ook steunen we initiatieven van onderwijsinstellingen in het onderwijsaanbod voor volwassenen en schoolverlaters.

Huisvesting van onderwijs
Goede onderwijshuisvesting met aandacht voor binnenklimaat, veiligheid en duurzaamheid is een kerntaak van ons als gemeente. We stimuleren dat schoolgebouwen multifunctioneel en slim worden ingezet. Daarnaast zetten we ons in voor nieuwbouw van De Waerdenborch op een geschikte locatie in Holten en benutten we kansen voor een goede herontwikkeling van het huidige terrein. Als er uit de samenleving een initiatief komt voor een basisschool in het Opbroek, staan we daarvoor open. 

 

 

Strategische visie 2010-2030, versie 2021

In welke lokale en regionale beleidsstukken is het beleid omschreven?

Terug naar navigatie - In welke lokale en regionale beleidsstukken is het beleid omschreven?
Nr. Beleidsstuk Jaar van vaststelling Herziening/evaluatie Vastgesteld door college (c) of raad (r)
1 Startnotitie Centrum Jeugd en Gezin Herziening onderdeel Loes 2020 Geen herziening voorzien c
2 Realisatieplan Centrum Jeugd en Gezin (loket/lokaal) 2010 Geen herziening voorzien c
3 Integraal Realisatie Programma Centrum Jeugd en Gezin (regionaal) 2010 Geen herziening voorzien c
4 Startnotitie transitie jeugdzorg Twente  2011 Geen herziening voorzien r
5 Visienota Transformatie jeugdzorg Twente 2013 Geen herziening voorzien r
6 Nota “Samenwerken aan jeugdzorg in Twente” 2013 Geen herziening voorzien r
7 Nota “positionering regionale jeugdhulptaken” 2014 Geen herziening voorzien r
8 Beleidsnota ‘ Op naar het nieuwe product VVE’ 2019 2023 r
9 Beleidsplan Jeugdzorg 2017 Geen herziening voorzien r
10 Adviesnota verslavingspreventie 2019 2023 c
11 Visie jeugd- en jongerenwerk gemeente Rijssen-Holten 2020-2025 2020 2024 r
12 Integraal Huisvestingsplan Onderwijs 2020 Periodiek c

Wat hebben we bereikt en wat hebben we daarvoor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt en wat hebben we daarvoor gedaan?

2. Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - 2. Actuele ontwikkelingen

Zo gaan we dat doen

Financieel programmaoverzicht

Terug naar navigatie - Financieel programmaoverzicht
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primair begroting 2023 Gewijzigde begroting 2023 Realisatie 2023 Saldo 2023
PRG1.02 02 Jongeren en onderwijs
Lasten
PRDP300 Onderwijs 2.471 2.372 3.201 -829
PRDP301 Openbaar basisonderwijs 237 273 690 -416
PRDP302 Bijzonder basisonderwijs 927 1.109 904 205
PRDP303 Openbaar voortgezet onderwijs 251 259 251 8
PRDP304 Bijzonder voortgezet onderwijs 610 610 595 15
PRDP501 Kinderopvang 244 227 257 -30
PRDP502 Jeugdbeleid 13.376 14.279 14.489 -210
Totaal Lasten 18.116 19.129 20.387 -1.258
Baten
PRDP300 Onderwijs -643 -285 -1.134 849
PRDP301 Openbaar basisonderwijs -38 -43 -486 444
PRDP302 Bijzonder basisonderwijs -43 -50 -53 3
PRDP501 Kinderopvang -5 -3 -8 5
PRDP502 Jeugdbeleid -88 -89 -81 -8
Totaal Baten -817 -470 -1.762 1.292
Onttrekkingen
PRDP303 Openbaar voortgezet onderwijs 0 -8 0 -8
PRDP502 Jeugdbeleid 0 -62 -62 0
Totaal Onttrekkingen 0 -70 -62 -8
Totaal 02 Jongeren en onderwijs 17.299 18.589 18.563 26

Toelichting op de programma baten en lasten

Terug naar navigatie - Toelichting op de programma baten en lasten

Binnen dit programma worden de volgende afwijkingen hieronder verklaard. Deze afwijkingen zijn niet één op één terug te vinden in bovenstaande tabel omdat de baten en lasten veelal verdeeld zijn over meerdere kostenplaatsen/producten binnen het financiële programmaoverzicht.

•    Budgetoverhevelingen (voor een specificatie, zie bijlage) € 213.000 V
•    Onderwijs € - V
Zowel in de baten als in de lasten is een administratieve wijziging van € 840.000 doorgevoerd wegens de intrekking van een subsidieaanvraag met betrekking tot ventilatie in scholen. Per saldo heeft dit geen gevolgen voor het resultaat.
•    Budgetten jeugdbeleid € 203.000 N
Het preventieplan is nog niet opgesteld. Dat wordt in 2024 verwacht. Een deel van het preventiebudget is daardoor nog niet ingezet. Verder zijn van het Rijk middelen ontvangen voor preventieve verslavingszorg. De autonome budgetten vallen daardoor deels vrij. De uitgaven voor zorg in natura en persoonsgebonden budgetten jeugd zijn met 3% overschreden. Er is een groter beroep gedaan op met name de individuele ondersteuning. Er zijn ook meer kosten gemaakt voor verblijf.
•    Diverse kleine verschillen < € 75.000 € 16.000 V

Regeling beleidsindicatoren (BBV)

Terug naar navigatie - Regeling beleidsindicatoren (BBV)
  Rijssen-Holten Nederland
Absoluut verzuim [per 1.000 leerlingen]  2,1 4,2
Relatief verzuim [per 1.000 leerlingen]  25 24
Voortijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) [%]  1,2% 2,4%
Jongeren met een delict voor de rechter [%]  0% 1%
Kinderen in uitkeringsgezin [%]  2% 6%
Werkloze jongeren [%]  1% 1%
Jongeren met jeugdbescherming (aandeel jongeren tot 18 jaar) [%]  0,6% 1%
Jongeren met jeugdhulp (aandeel jongeren tot 18 jaar) [%]  10,2% 11,1%