6. Wonen, Recreëren en Veiligheid

Coalitieakkoord 2022 - 2026

Terug naar navigatie - Coalitieakkoord 2022 - 2026

Rijssen-Holten is een prachtige gemeente om te wonen en te recreëren. Wonen in een goed, duurzaam en betaalbaar huis is een basisbehoefte, geen luxe voor slechts enkelen. In een gemeente met een prachtig nationaal park zetten we volop in op vormen van recreatie die passen bij deze omgeving. Daarnaast is veiligheid een belangrijke basisvoorwaarde voor een gemeente waarin je fijn kan wonen, werken en leven. 

Wonen
De lokale vraag naar betaalbare, duurzame woningen vraagt om een actief grondbeleid. Op die manier hebben we meer invloed op de kansen en behoeftes op de woningmarkt. We maken een integrale lange termijnvisie voor woningbouw (zowel op kwaliteit als kwantiteit) die aansluit op de lokale vraag en duurzame opgaves, maar die ook rekening houdt met de schaarse beschikbare ruimte. We hebben hierbij specifiek aandacht voor voldoende betaalbare huur- en koopwoningen, waarbij we ook kijken naar stimuleringsmaatregelen voor de betaalbaarheid van de sociale sector. Ook stimuleren en faciliteren we innovatieve woonvormen.

Recreatie en toerisme
Onze gemeente is een prachtige plek om te recreëren en te ontspannen. We gaan aan de slag met de nieuwe visie op recreatie en toerisme waarbij de begrippen duurzaam, actief en gezond centraal staan. De fiets- en wandelroutes in onze gemeente zijn belangrijke trekpleisters waarin we willen investeren. Er is ruimte voor het verhogen van de toeristenbelasting om deze investeringen te kunnen doen. Samen met onze partners promoten we daarnaast het Nationaal Park Sallandse Heuvelrug & Twents Reggedal. Ook willen we onze recreatiewoningen en parken vitaal en veilig houden. Hierover gaan we in gesprek met eigenaren, besturen en bewoners. 

Veiligheid
Iedereen wil zich veilig voelen in de eigen leefomgeving. We werken daarom actief en wijkgericht samen met onder andere inwoners, maatschappelijke partners, politie, ondernemers en woningcorporaties op het gebied van veiligheid. Vroegtijdige signalering vraagt om ogen en oren in de wijk, onder meer van wijkagenten en gemeentelijke handhavers. We zetten niet alleen in op veiligheid op straat, maar hebben ook aandacht voor een veilige thuissituatie waarin kinderen liefdevol opgroeien. 

Ondermijning
Ondermijning is een steeds vaker voorkomend fenomeen dat vraagt om een lokale aanpak. We willen de komende jaren de bestaande aanpak tegen ondermijning intensiveren en zijn ons ervan bewust dat dit arbeidsintensief is. Tegen georganiseerde criminaliteit - bijvoorbeeld in ons buitengebied - treden wij hard op in samenwerking met justitiële partners, inwoners, ondernemers, politie en handhavers. Ook de wet Bibob passen we toe om schimmige activiteiten te stoppen.  
     
Drugsproblematiek
De zorgen rondom drugsproblematiek in Rijssen-Holten zijn de afgelopen jaren toegenomen. Overlast gaat te vaak gepaard met drugs en geweld en zorgt ervoor dat al kwetsbare jongeren verder afglijden. Samen met partners zetten we in op een integrale aanpak om problematiek vroeg te signaleren en structurele oplossingen te vinden. Hierbij gaan we wijkgericht en met behulp van data aan de slag. Zorg en veiligheid zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Aan de voorkant zetten we dan ook in op preventie en voorlichting, aan de achterkant hebben we een zerotolerancebeleid als het gaat over handhaving. 

 

 

Strategische visie 2010-2030, versie 2021

Prioriteiten 2024

Terug naar navigatie - Prioriteiten 2024
  Onderwerp investering Voorstel 2024 Structureel/incidenteel
1 Extra toezicht RO   90 incidenteel
2 Kwaliteitsimpuls routenetwerken 560 59 structureel
3 Ontwikkelingen landelijk gebied   190 incidenteel
4 Verbreden taken Toerisme Rijssen-Holten en ontwikkeling promotie Rijssen-Holten  

5

50

structureel

incidenteel

5 Vitale vakantieparken   10 incidenteel

Financieel overzicht

Terug naar navigatie - Financieel overzicht
jaarrekening begroting begroting begroting begroting begroting begroting
2022 2023 2023 na VJN 2024 2025 2026 2027
Lasten
Prioriteiten
Incidenteel 643 876 635 185 60
Structureel 129 76 101 107 107
Bestaand beleid 9.243 7.539 9.676 8.493 8.674 8.566 8.430
Totaal lasten programma 9.243 8.311 9.676 9.445 9.410 8.858 8.597
Baten
Prioriteiten
Bestaand beleid 5.346- 1.746- 2.453- 2.068- 2.068- 2.068- 2.068-
Totaal baten programma 5.346- 1.746- 2.453- 2.068- 2.068- 2.068- 2.068-
Saldo voor bestemming 3.897 6.565 7.223 7.377 7.342 6.790 6.529
Mutaties in reserves
Onttrekking reserve 239- 20- 275- - - - -
Storting reserve 907 - - - - - -
Saldo na bestemming 4.565 6.545 6.948 7.377 7.342 6.790 6.529

Overzicht per product

Terug naar navigatie - Overzicht per product
product omschrijving lasten baten saldo
205 Recreatie 1.032.800 63.100- 969.700
550 Openbare orde 650.800 47.900- 602.900
551 Integrale veiligheid 357.400 - 357.400
552 Rampenbestrijding 16.600 - 16.600
553 Brandweer 2.793.300 - 2.793.300
555 Preparatie 25.000 - 25.000
556 Preventie 2.800 2.300- 500
700 Wonen 841.300 701.600- 139.700
701 Stadsvernieuwing 91.400 25.300- 66.100
702 Overige agrarische zaken 79.100 119.200- 40.100-
703 Ruimtelijke Ordening 1.322.400 70.000- 1.252.400
704 Grondbedrijf 732.200 899.900- 167.700-
705 Omgevingswet 31.400 - 31.400
751 Verkeer en vervoer 354.000 136.800- 217.200
754 Parkeren 134.700 1.700- 133.000
755 Openbaar vervoer 27.800 - 27.800
Totaal programma 8.493.000 2.067.800- 6.425.200