Meerjarige ontwikkeling algemene uitkering

Meerjarige ontwikkeling algemene uitkering

Terug naar navigatie - Meerjarige ontwikkeling algemene uitkering


                    

Meerjarige ontwikkeling algemene uitkering
ten opzichte van raming algemene uitkering 2023, stand meicirculaire 2023
algemene uitkering 2024 2025 2026 2027
netto effect meicirculaire 2023 (incl.effect 2022) 1.365 2.837 -4.484 449
extra reservering loon- en prijsontwikkeling 2025 e.v. sociaal domein -75 -75 -75
(structurele) rijksbijdrage vanaf 2026 1.794
effect nieuwe financieringssystematiek (€ 150 miljoen) 300
reëel accres 1.365 2.762 -2.765 674
specifieke stortingen met effect op saldo 2024 2025 2026 2027
0 0 0 0
totaal specifieke stortingen 0 0 0 0
overige effecten 2024 2025 2026 2027
effecten ontwikkeling uitkeringsbasis 0 -500 -500 -500
effecten als gevolg van toename aantallen 0 375 375 375
totaal overige effecten 0 -125 -125 -125
kortingen gemeentefonds 2024 2025 2026 2027
effectueren eigen bijdrage HO 0 0 -418 0
apparaatskosten vergroten gemeente 0 -275 0
geen aanspraak op begeleiding -21 -20
totaal kortingen gemeentefonds 0 -296 -438 0
toevoegingen gemeentefonds 2024 2025 2026 2027
extra ruimte plafond BCF 0 0 0
totaal aanvullende maatregelen 0 0 0 0
mutaties sociaal domein 2024 2025 2026 2027
volume 0 -100 -100 -100
effectueren eigen bijdrage HO 0 0 418 0
totaal overige effecten 0 -100 318 -100
totaal nieuwe raming 1.365 2.241 -3.010 449
raming was 2.257 1.770 -2.559 0
totaal effect (meicirculaire) -892 471 -451 449

Toelichting meerjarige ontwikkeling algemene uitkering

Terug naar navigatie - Toelichting meerjarige ontwikkeling algemene uitkering

Uitgangspunten meerjarige ontwikkeling algemene uitkering                   
1. Het effect van de CAO-ontwikkelingen (inclusief pensioen)  is voor onze gemeente meegenomen in de begroting 2024.                
    Daarnaast is in de begroting 2024 rekening gehouden met inflatie. Deze moet worden "goedgemaakt" door het                 
    accres.                
2. Voor 2025 tot en met 2027 is het reële accres berekend op basis van de meicirculaire 2023. Na overleg tussen de                
    VNG en het Rijk is overeengekomen voor de jaren 2022 tot en met 2025 het volume-accres te bevriezen op het                
    niveau van de meicirculaire 2022. Dit betekent voor Rijssen-Holten dat voor 2024 en 2025 het accres voor 100%                
    is meegenomen. Voorheen werd rekening gehouden met 50% van het reële accres bij een positief reëel accres. Een                
    negatief reëel accres werd volledig meegenomen.                
3. Plafond BTW-compensatiefonds (BCF) is voor € 540.000 meegenomen, gebaseerd op een 3-jaarlijks gemiddelde.                
    Volgens de meicircirculaire 2023 mag macro € 318 miljoen (10,7 punten) als dekking in de                 
    begroting worden meegenomen. Voor Rijssen-Holten is dit omgerekend € 610.000 (10,7 x € 57.000). De gemeente                
    blijft hier ruim onder waarmee wordt voldaan aan de begrotingskaders.                 
4. Voor specifieke stortingen c.q. onttrekkingen wordt in principe een stelpost c.q. taakstelling opgenomen in de                
    begroting.                
5. Meerjarig geldt het uitgangspunt dat de vergoeding in het gemeentefonds voor loon- en prijsstijging toereikend                 
    moet zijn om de loon- en prijsontwikkeling in de eigen gemeente op te vangen.                 
6. Evenals in vorige jaren is het effect van de ontwikkeling van de uitkeringsbasis volledig meegenomen.