1. Paragraaf lokale heffingen

Artikel 10 Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten

Terug naar navigatie - Artikel 10 Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten

De paragraaf betreffende de lokale heffingen bevat ten minste (artikel 10, onderdeel c van het BBV):
a. de geraamde inkomsten;
b. het beleid ten aanzien van de lokale heffingen;
c. een overzicht op hoofdlijnen van de diverse heffingen. Hierin wordt inzichtelijk gemaakt hoe bij de berekening van tarieven van heffingen (die hoogstens kostendekkend mogen zijn) wordt bewerkstelligd dat de geraamde baten de ter zake geraamde lasten niet overschrijden, wat de beleidsuitgangspunten zijn die ten grondslag liggen aan deze berekeningen en hoe deze uitgangspunten bij de tariefstelling worden gehanteerd;
d. een aanduiding van de lokale lastendruk;
e. een beschrijving van het kwijtscheldingsbeleid.

De gemeentelijke belastingen vormen een belangrijk onderdeel van de inkomsten. De lokale heffingen zijn een integraal onderdeel van het gemeentelijk beleid. Ze raken namelijk de burger heel direct in de portemonnee.
De paragraaf lokale heffingen bevat:
- de beleidsvoornemens voor de lokale heffingen;
- een overzicht op hoofdlijnen van de diverse belastingen en heffingen
- een duiding van de lastendruk;
- een beschrijving van het kwijtscheldingsbeleid.
Op deze manier wordt inzicht gegeven in de lokale belastingdruk en wordt u, de raad, in staat gesteld te sturen op hoofdlijnen van beleid en een afweging te maken tussen de belastingdruk en het voorzieningenniveau.

Uitgangspunt tarievenbeleid

Terug naar navigatie - Uitgangspunt tarievenbeleid

Alle kostprijzen en tarieven van gemeentelijke dienstverlening zijn in 2023 opnieuw tegen het licht gehouden. De uitkomsten hiervan zijn vastgelegd in de Nota kostprijzen en tarieven gemeentelijke dienstverlening. Als algemeen uitgangspunt geldt dat de tarieven kostendekkend zijn. Uitzonderingen hierop staan in de nota. 

Het bestaande beleid om de tarieven jaarlijks te corrigeren voor de inflatie wijkt op de volgende punten af:

  1. Voor de onroerendezaakbelastingen (OZB) zullen de tarieven met 3% worden aangepast. Op dit moment zijn de nieuwe waarden en dus het nieuwe tarief nog niet bekend. 
  2. De rioolheffing wordt € 192,- per aansluiting.
  3. De afvalstoffenheffing wordt zoals gebruikelijk kostendekkend geraamd. De tarieven voor eenpersoonshuishoudens en meerpersoonshuishoudens worden vastgesteld op respectievelijk €169,- en €217,-
  4. Voor de toeristenbelasting wordt het tarief voor 2025  €0,95 per overnachting. 
  5. De tarieven voor hondenbelasting worden vastgesteld op €28,- voor een 1e hond en op €42,- voor een 2e en volgende hond.
  6. De lijkbezorgingsrechten blijven gelijk aan 2024. 
  7. Het tarief voor de reclamebelasting in de centrumgebieden van Rijssen-Holten en voor de bedrijventerreinen in Holten wordt vastgesteld op basis van de ingediende begrotingen 2025 van de Stichting Ondernemersfonds respectievelijk de Stichting Ondernemersfonds Holtense Bedrijventerreinen.

Onroerendezaakbelastingen (OZB)

Terug naar navigatie - Onroerendezaakbelastingen (OZB)

Als gevolg van de verplichte jaarlijkse herwaardering van onroerende zaken gelden per 1 januari 2025 ook weer nieuwe WOZ-waarden. De tarieven van de onroerendezaakbelastingen zullen daarvoor worden aangepast waarbij de totale OZB-opbrengst (exclusief nieuw- en verbouw) uiteindelijk 3% hoger wordt en de opbrengstverhouding tussen de categorie woningen en niet-woningen zoveel mogelijk in stand blijft. De tarieven voor 2025 zijn op dit moment nog niet bekend. Voor 1 januari 2025 zullen de tarieven voor 2025 door de raad worden vastgesteld.

Binnen de gemeente is sprake van tariefdifferentiatie. Voor niet-woningen (bedrijven) gelden andere (hogere) tarieven dan voor woningen. OZB wordt geheven van alle onroerende zaken (zoals gebouwde objecten, in aanbouw zijnde objecten en grond) tenzij wettelijk vrijgesteld.

De waarde van alle onroerende zaken is van invloed op de algemene uitkering uit het Gemeentefonds. Die uitkering houdt namelijk rekening met de opbrengst uit de onroerendezaakbelastingen in de gemeente.

Afvalstoffenheffing

Terug naar navigatie - Afvalstoffenheffing

Het kostendekkende tarief voor een- en meerpersoonshuishoudens wordt vastgesteld op respectievelijk €169,- en €217,- De tarieven voor 2025 zijn licht gedaald (respectievelijk met €1 en €2) ten opzichte van 2024.

Rioolheffing

Terug naar navigatie - Rioolheffing

De rioolheffing stijgt van € 179,- in 2024 naar € 192,- per aansluiting in 2025.   Het tarief is berekend op basis van de nieuwe visie Programma Water en Riolering (PWR). Dit plan is in december 2023 vastgesteld.
Uitgangspunt bij de rioolheffing is dat de taak riolering volledig kostendekkend wordt uitgevoerd. Voor het tegengaan van tariefschommelingen is een voorziening opgenomen. Voor verbeteringsmaatregelen is een aparte voorziening beschikbaar. 

Belastingdruk per huishouden (afgerond op hele euro’s)

Terug naar navigatie - Belastingdruk per huishouden (afgerond op hele euro’s)

 

  2020 2021 2022 2023 2024 2025 Landelijk (2024)
OZB*) € 252 € 256 € 290 € 319 € 338 € 348*** € 423
Afvalstoffenheffing **) € 186 € 186 € 213 € 217 € 219 €217 € 346
Rioolheffing € 195 € 195 € 164 € 172 € 179 €192 € 225
Totaal (meerpersoonshuishoudens) € 633 € 637 € 667 € 708 € 736 €757 € 994
Mutatie t.o.v. voorgaande jaar   + 0,6% + 4,7% + 6,1% + 4,0% +2,85%  

 

*) Bij een gemiddelde woningwaarde
**) Meerpersoonshuishouden
***) Op basis van de aanslag 2024 + 3% aanpassing

Bron: Coelo.nl

Hondenbelasting

Terug naar navigatie - Hondenbelasting

De tarieven voor een 1e hond en een 2e en volgende hond komen in 2025 op respectievelijk €28,-  en €42,-. Hondenbelasting is voor het buitengebied per 1 januari 2019 afgeschaft.

Toeristenbelasting

Terug naar navigatie - Toeristenbelasting

Deze belasting wordt geheven voor het houden van een verblijf met overnachting door niet-ingezetenen binnen de gemeente in hotels, pensions, vakantie-onderkomens, mobiele kampeeronderkomens, niet beroepsmatig verhuurde ruimten en op vaste standplaatsen, tegen vergoeding in welke vorm dan ook. Voor de toeristenbelasting geldt normaliter dat het tarief 1 keer in de 2 jaar wordt aangepast aan inflatie. In de begroting wordt uitgegaan van 511.000 overnachtingen. Voor de toeristenbelasting wordt het tarief voor 2025  €0,95 per overnachting.  Het tarief is gelijk aan 2024.

Forensenbelasting

Terug naar navigatie - Forensenbelasting

Deze belasting wordt geheven van de personen die, zonder in de gemeente hoofdverblijf te hebben, op meer dan 90 dagen van het belastingjaar voor zich of hun gezin een gemeubileerde woning beschikbaar houden. De tarieven worden in gelijke verhouding als de OZB-tarieven verhoogd.

Omgevingsvergunning bouw

Terug naar navigatie - Omgevingsvergunning bouw

De bouwleges bedragen een percentage van de bouwsom. Omdat de normbouwkosten worden aangepast aan het prijspeil blijven de legestarieven voor 2025 ongewijzigd. De normbouwkostenlijst is namelijk leidend voor het bepalen van de bouwsom. De normbouwkostenlijst is ten tijde van schrijven in ontwikkeling en wordt in het laatste kwartaal van 2024 vastgesteld. 

Overigens is er binnen de bouwleges sprake van kruissubsidiëring, dat wil zeggen dat de grotere bouwwerken ‘meebetalen’ aan de kleinere bouwwerken. 

Ondernemersfonds/reclamebelasting

Terug naar navigatie - Ondernemersfonds/reclamebelasting

In de centrumgebieden van Holten en Rijssen geldt sinds 1 januari 2014 een reclamebelasting. Het tarief daarvoor wordt bepaald door de in te dienen begroting 2025 van de Stichting Ondernemersfonds en de nieuwe WOZ-waarden. Beide gegevens zijn op dit moment nog niet bekend.
Voor de beveiliging van bedrijventerreinen in Holten geldt per 1 januari 2022 een reclamebelasting waarmee een ondernemersfonds wordt gevoed ter bekostiging. Het tarief van deze reclamebelasting wordt bepaald door de in te dienen begroting 2025 van de Stichting Ondernemersfonds Holtense Bedrijventerreinen en de  nieuwe WOZ-waarden. Beide gegevens zijn op dit moment nog niet bekend.

Kwijtschelding

Terug naar navigatie - Kwijtschelding

Voor mensen met de laagste inkomens bestaat de mogelijkheid van een gehele of gedeeltelijke kwijtschelding van de geheven belasting. Dit is het geval als de bestaansnorm van inwoners onder de daarvoor geldende normen valt. 
De kwijtscheldingsprocedure is vereenvoudigd voor belastingplichtigen die tenminste 2 achtereenvolgende jaren volledige kwijtschelding hebben ontvangen en van wie het inkomen hoofdzakelijk bestaat uit een PW-uitkering van de gemeente, een AOW-uitkering, een  WIA-uitkering of een Anw-uitkering. Een keer in de 5 jaar moet iedere aanvrager een volledig formulier invullen. De laatste keer was in 2020. In 2025 moet elke aanvrager een volledig formulier invullen. 

  2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023
Aantal aanvragen 383 415 461 482 433 443 439 496 379 376
Aantal gehonoreerd 319 350 398 396 363 361 347 324 323 324

Kostendekkendheid omgevingsvergunning bouw

Terug naar navigatie - Kostendekkendheid omgevingsvergunning bouw

 

 

Kostendekkendheid omgevingsvergunning bouw
kosten taakveld 1.1 crisisbeheersing € 43.700
kosten taakveld 8.3 wonen en bouwen € 476.500
Netto kosten taakveld € 520.200
Toe te rekenen kosten:
Kosten taakveld 0.4 overhead € 365.300
Totale kosten € 885.500
Opbrengst bouwleges € 890.600
Totale opbrengst heffingen € 890.600
Saldo 5.100 101% kostendekking
* NB: de effecten van de Wet Kwaliteitsborging zijn hier buiten beschouwing gelaten.
De invoering van de Omgevingswet kent nog de nodige onzekerheden. De invoering is budgettair
neutraal geraamd. Omdat er meerdere keuzes gemaakt kunnen worden is het risico als beperkt gekwalificeerd.
In de Nota Kostprijzen en Tarieven 2024 is voorgesteld dit proces de komende jaren te monitoren.

Kostendekkendheid lijkbezorgingsrechten

Terug naar navigatie - Kostendekkendheid lijkbezorgingsrechten

 

 

Kostendekkendheid lijkbezorgingsrechten
kosten taakveld 7.5 begraafplaatsen en crematoria € 616.300
Netto kosten taakveld € 616.300
Toe te rekenen kosten:
Kosten taakveld 0.4 overhead begraafplaatsen € 70.600
Totale kosten € 686.900
Opbrengst lijkbezorgingsrechten € 705.000
Totale opbrengst heffingen € 705.000
Saldo 18.100 103% kostendekking

Kostendekkendheid afvalstoffenheffing

Terug naar navigatie - Kostendekkendheid afvalstoffenheffing

 

 

Kostendekkendheid afvalstoffenheffing
Kapitaallasten (van investeringen) taakveld 7.3 afval € 203.700
Personeel taakveld 7.3 afval € 656.300
Onderhoud taakveld 7.3 afval € 204.300
Stortkosten afval taakveld 7.3 afval € 1.572.200
Btw taakveld 7.3 afval € 316.700
Overhead taakveld 0.4 overhead € 457.200
Overige kosten taakveld 7.3 afval € 13.000
Sluitpost (verrekening met reserve) taakveld 0.10 mutaties reserves € -3.000
Totale lasten € 3.420.400
Overige opbrengsten taakveld 7.3 afval € -361.900
Kwijtschelding taakveld 7.3 afval € 59.600
Opbrengst heffingen taakveld 7.3 afval € -3.118.100
Totale opbrengsten € -3.420.400
Saldo € - 100% kostendekking

Kostendekkendheid rioolheffing

Terug naar navigatie - Kostendekkendheid rioolheffing

 

 

Kostendekkendheid riooheffing
Kapitaallasten (van investeringen) taakveld 7.2 riolering € 737.600
Personeel taakveld 7.2 riolering € 632.500
Energie taakveld 7.2 riolering € 208.000
Onderhoud taakveld 7.2 riolering € 492.800
Kosten straatreiniging taakveld 2.1 verkeer en vervoer € 186.800
Btw taakveld 7.2 riolering € 975.000
Overhead taakveld 0.4 overhead € 263.700
Overige kosten taakveld 7.2 riolering € 1.500
Totale lasten € 3.497.900
Sluitpost (verrekening met voorziening) taakveld 7.2 riolering € -6.700
Overige opbrengsten taakveld 7.2 riolering € -189.000
Kwijtschelding taakveld 7.2 riolering € 64.600
Opbrengst heffingen taakveld 7.2 riolering € -3.366.800
Totale opbrengsten € -3.497.900
Saldo € - 100% kostendekking