Ontwikkelingen financieel perspectief van begroting 2024 naar begroting 2025

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Inleiding
Conform bestendige gedragslijn is bij de samenstelling van programmabegroting 2025 en meerjarenraming 2026-2028 met het volgende rekening gehouden.

Omschrijving Grondslag Toelichting
Raadsbesluiten Tot en met voorjaarsnota 2024 bestendige gedragslijn
Algemene uitkering Gemeentefonds Meicirculaire 2024 Voorschrift provincie
Loonaanpassing CAO tot en met 31 maart 2024, plus 4% loonmutatie vanaf 1 april 2024  
Prijsinflatie 0% (2024 was te hoog, in 2025 gecorrigeerd) OESO en CBS
Stijging opbrengsten grondexploitatie 0,0% bedrijventerreinen en 1,0% woningbouw Exploitatieberekeningen
Renteomslagpercentage 1,0%  
Areaaluitbreiding € 24.800 Volgens opgave
Woningen per 1 januari 2025 16.280 Nieuwe methode via BAG
Inwoners per 1 januari 2025 38.850 Opgave Burgerzaken

Financieel perspectief

Terug naar navigatie - Financieel perspectief

Het financieel perspectief is gebaseerd op het beleid zoals vastgesteld in de programmabegroting 2024-2027. Daarnaast is rekening gehouden met de gegevens uit de Voorjaarsnota 2024 en de Meicirculaire 2024. Verder zijn ramingen zoals gebruikelijk zo reëel mogelijk opgesteld.

In de volgende tabellen laten wij het verloop van het structurele en incidentele perspectief zien van de programmabegroting 2024 tot de conceptbegroting 2025. De belangrijkste afwijkingen hebben wij kort voor u toegelicht. Wij maken u erop attent dat de bedragen cumulatief zijn weergegeven. 

Structureel perspectief

Terug naar navigatie - Structureel perspectief

(bedragen x € 1.000)

STRUCTUREEL 2025 2026 2027 2028
perspectief begroting 2024 4.708 1.148 950 950
nieuwe jaarschijf 2028 107
scherper ramen en minder gebruikte regelingen 1.165 1.248 1.376 1.376
keuzes college 2025-2028 144- 6 55- 422-
O&O 97 97 97 97
algemene uitkering gemeentefonds 3.099- 865- 300- 900
loon- en prijsontwikkeling 450- 450- 450- 450-
verbonden partijen 358- 358- 358- 358-
najaarsnota 2023 581- 581- 581- 581-
inkoop jeugdhulp en Wmo 850- 850- 850- 850-
leerlingenvervoer 250- 250- 250- 250-
diverse bijstellingen 41 6 130- 147-
perspectief kadernota 2025-2028 na keuzes college 279 849- 551- 372
1. meicirculaire 10 905 707 180
2. Ligtenbergerveld Oost 17 25- 42 109
3. ontwikkelingen sociaal domein (financiële kaart) 1.100- 1.100- 1.100- 1.100-
4. uitwerking begroting 2025 en bijstellen meerjarenraming 2026-2028 378 351 351 151
5. ozb 261 261 261 261
6. geen bijdrage uit onderhoud wegen bij investeringen 250 250 250 250
7. personeelsbudgetten 100 100 100 100
8. mobiliteit - 80- 160- 160-
9. wijzigen spaartempo De Waerdenborch - 400 400 -
perspectief begroting 2025 195 213 300 163

Toelichting verschillen structureel perspectief

Terug naar navigatie - Toelichting verschillen structureel perspectief

1. De algemene uitkering uit het Gemeentefonds is gebaseerd op de Meicirculaire.  Deze cijfers waren nog niet verwerkt in de Kadernota 2025-2028.

2. De ramingen voor Ligtenbergerveld Oost is aangepast aan de hand van de laatste prognoses. Deze is gemaakt aan de hand van de belangstelling voor dit bedrijventerrein.

3. Aan de hand van de cijfers uit de eerste helft van 2024 worden de budgetten voor met name de uitvoering van de Jeugdwet structureel bijgesteld.

4. Door een verbeterde reservepositie hoeft er minder financiering te worden aangetrokken. De rentelasten nemen hierdoor af.  Daarnaast worden meer lasten gedekt uit tarieven.

5. Aanpassing van de ozb met 3% was nog niet voorzien in de Kadernota 2025-2028 maar doorgevoerd in verband met de mogelijke wettelijke maximering.

6. Bij wegreconstructies wordt geen bijdrage vanuit onderhoud meer verstrekt. De kosten van reconstructies worden vanaf 2025 volledig afgeschreven.

7. Er is kritisch gekeken naar de personeelsbudgetten. Dit heeft geleid tot een bijstelling met € 100.000.

8. In de Kadernota 2025-2028 waren de plannen voor mobiliteit nog niet financieel vertaald. Investeringen tot ruim € 2 miljoen voor 2025 en 2026 zijn nu toegevoegd.

9. Er wordt gespaard voor de nieuwbouw van de Waerdenborch. Het spaarbedrag voor 2026 is verschoven naar 2028.

Incidenteel perspectief

Terug naar navigatie - Incidenteel perspectief

(bedragen x € 1.000)

INCIDENTEEL 2025 2026 2027 2028
perspectief begroting 2024 7.276 5.422 6.214 6.214
keuzes college 2025-2028 2.663- 3.192- 3.292- 3.292-
O&O 228- 228- 228- 228-
algemene uitkering gemeentefonds 3.007 3.271 3.481 3.649
diverse bijstellingen 60- 147- 147- 147-
amendement lastenverlichting 964- 964- 964- 964-
structurele doorwerkingen 6.939- 8.936- 10.437- 10.065-
perspectief kadernota 2025-2028 na keuzes college 571- 4.774- 5.373- 4.833-
1. meicirculaire 3.053 2.975 2.753 2.745
4. uitwerking begroting 2025 en bijstellen meerjarenraming 2026-2028 118 149 64 16
8. mobiliteit 425- 850- 850- 850-
10. onttrekking aan de algemene reserve 2.000 2.000 2.000
11. structurele doorwerkingen 84- 968 1.819 1.610
perspectief begroting 2025 2.091 468 413 688

Toelichting verschillen incidenteel perspectief

Terug naar navigatie - Toelichting verschillen incidenteel perspectief

1. De algemene uitkering uit het Gemeentefonds is gebaseerd op de Meicirculaire.  Deze cijfers waren nog niet verwerkt in de Kadernota 2025-2028.

4. Bij de uitwerking van de begroting 2025 zijn enkele incidentele posten herijkt. De gevolgen zijn beperkt.

8. In de Kadernota 2025-2028 waren de plannen voor mobiliteit nog niet financieel vertaald. Voor aanpassingen die niet worden afgeschreven is € 1 miljoen voor 2025 en 2026 toegevoegd.

10. Het incidentele perspectief wordt aangevuld met een storting in 2026 uit de algemene reserve om de opgenomen ambities met eenmalige lasten te dekken.    

11. Aanpassingen in het structurele perspectief werken door in het incidentele perspectief.