Meerjarige ontwikkeling algemene uitkering

Meerjarige ontwikkeling algemene uitkering

Terug naar navigatie - Meerjarige ontwikkeling algemene uitkering


                    

Meerjarige ontwikkeling algemene uitkering
ten opzichte van raming algemene uitkering 2024, stand meicirculaire 2024
algemene uitkering 2025 2026 2027 2028 2025-2028
netto effect meicirculaire 2024 (incl.effect 2024) -849 -1.944 1.362 1.300 -131
extra reservering loon- en prijsontwikkeling vanaf 2026 -700 -200 -200 -1.100
(structurele) rijksbijdrage vanaf 2026 1.800 1.800
structureel effect vervallen opschalingskorting 1.300 1.300
reëel accres -849 456 1.162 1.100 1.869
specifieke stortingen met effect op saldo 2025 2026 2027 2028 2025-2028
0 0 0 0 0
totaal specifieke stortingen 0 0 0 0 0
overige effecten 2025 2026 2027 2028 2025-2028
effecten ontwikkeling uitkeringsbasis 0 -570 -684 -627 -1.881
effecten als gevolg van toename aantallen 0 428 513 375 1316
totaal overige effecten 0 -142 -171 -252 -565
kortingen gemeentefonds 2025 2026 2027 2028 2025-2028
effectueren eigen bijdrage HO 0 -433 0 0 -433
apparaatskosten vergroten gemeente 0 0 0 0 0
geen aanspraak op begeleiding 0 -20 0 0
totaal kortingen gemeentefonds 0 -453 0 0 -453
toevoegingen gemeentefonds 2025 2026 2027 2028 2025-2028
extra ruimte plafond BCF 0 0 0 0
totaal aanvullende maatregelen 0 0 0 0 0
mutaties sociaal domein 2025 2026 2027 2028 2025-2028
volume+lpo 0 -175 -175 -175 -525
effectueren eigen bijdrage HO 0 433 0 433
totaal overige effecten 0 258 -175 -175 -92
totaal nieuwe raming -849 119 816 673 759
raming was -859 -776 1.014 1.200 579
totaal effect (meicirculaire) 10 895 -198 -527 181

Toelichting meerjarige ontwikkeling algemene uitkering

Terug naar navigatie - Toelichting meerjarige ontwikkeling algemene uitkering

Uitgangspunten meerjarige ontwikkeling algemene uitkering                   
1. Voor 2026 tot en met 2028 is het reële accres berekend op basis van de meicirculaire 2024. In de meicirculaire 2024 is
    vanaf 2024 de nieuwe financieringssystematiek ingegaan. Het betekent dat de koppeling van het accres aan de                
    ontwikkeling van het bruto binnenlands product (bbp) per 2024 is ingevoerd. Het volume accres wordt vanaf 2024                 
    gebaseerd op een 8-jaars gemiddelde van de ontwikkeling van het bbp.                
    Het reële accres is voor voor de jaren 2026 - 2028 voor 100% meegenomen.                
2.  Plafond BTW-compensatiefonds (BCF) is voor € 784.000 meegenomen, gebaseerd op een 3-jaarlijks gemiddelde.                
      Volgens de meicirculaire 2024 mag macro € 573 miljoen (19,1 punten) als dekking in de                 
     begroting worden meegenomen. Voor Rijssen-Holten is dit omgerekend € 1.089.000 (19,1 x € 57.000). De gemeente                
      blijft hier ruim onder waarmee wordt voldaan aan de begrotingskaders.                 
3.  Voor specifieke stortingen c.q. onttrekkingen wordt in principe een stelpost c.q. taakstelling opgenomen in de                
      begroting.                
4.  Meerjarig geldt het uitgangspunt dat de vergoeding in het gemeentefonds voor loon- en prijsstijging toereikend                 
      moet zijn om de loon- en prijsontwikkeling in de eigen gemeente op te vangen.                 
5.  Evenals in vorige jaren is het effect van de ontwikkeling van de uitkeringsbasis volledig meegenomen.