1. Inwoners, Organisatie en Bestuur

Coalitieakkoord 2022-2026

Terug naar navigatie - Coalitieakkoord 2022-2026

Rijssen-Holten heeft een krachtige samenleving, een stabiel bestuur en een gedreven organisatie. In een tijd met veel uitdagingen, weten we dat we kunnen bouwen op dit sterke fundament. Als bestuur staan we naast inwoners en maatschappelijke partners in plaats van tegenover elkaar. Samen werken we aan de uitdagingen waar we voor staan en willen we het welzijn in Rijssen-Holten verhogen. 

Dienstbare overheid
We zijn als gemeente dienstbaar aan onze samenleving. De uitdagingen van deze tijd zijn opgaves van de hele samenleving, niet enkel van ons als gemeente. We hebben dan ook actief aandacht voor de rol die wij als gemeente hebben of willen bij bepaalde opgaves en wat de rol is van inwoners, partners en ondernemers. 

Inwoners doen mee
Afgelopen jaren hebben veel mooie initiatieven Rijssen-Holten mooier, schoner, veiliger, duurzamer, groener en prettiger gemaakt. Dit willen wij aanmoedigen en onze inwoners uitdagen. We ontwikkelen een strategie waarin duidelijk wordt hoe we als gemeente met deze initiatieven omgaan. Hierin staat wanneer inwoners kunnen meepraten, meedenken of meebeslissen bij het opstellen van beleid of uitwerken van plannen.

Dienstverlening
Onze medewerkers zijn allemaal dienstverleners. We hebben oog voor de mens achter de inwoner en gaan proactief en integraal aan de slag voor het juiste antwoord. We sturen actief op digitale dienstverlening waarbij inwoners snel en makkelijk eenvoudige aanvragen doorlopen. Voor andere verzoeken of ideeën denken we juist mee met de inwoner en zoeken we samen naar de beste oplossing. Naast de digitale ingang blijft de fysieke ingang altijd een mogelijkheid.

De inwoner centraal
‘Paarse krokodillen’ willen we niet in Rijssen-Holten. We willen voorkomen dat inwoners en bedrijven verdwalen in de bureaucratie van de overheid. Dat doen we door te werken met zo simpel mogelijke regels en procedures en altijd oog te blijven houden voor de mens achter de vraag. Regels en procedures zijn nodig en bieden houvast, maar mogen nooit een doel op zich worden in onze dienstverlening. Juridisch geoorloofd is niet altijd hetzelfde als moreel verantwoord. Daarom werken we met hardheidsclausules in onze gemeentelijke regelingen. We werken waar mogelijk met meerjarenafspraken om aanvragen zo gemakkelijk mogelijk te maken voor de samenleving.

Regionale samenwerking
We doen lokaal wat kan en werken regionaal samen. Samenwerking is geen doel op zich, maar een middel om onze doelen te bereiken. We werken regionaal slim samen als dit leidt tot betere oplossingen op het gebied van onder andere bereikbaarheid, duurzaamheid, werkgelegenheid, gezondheidszorg, recreatie en woningbouw. In de regio werken we daarnaast samen in de investeringsprogramma’s van Twente Board. 


Digitalisering en werken met data
Steeds meer gaat tegenwoordig digitaal. De inwoner mag erop vertrouwen dat dit goed en veilig geregeld is. We zetten daarom in op de veiligheid van onze informatie en systemen. Daarnaast hebben we steeds meer lokale en open data beschikbaar die we willen gebruiken bij het opstellen van nieuw beleid, voor het experimenteren met een wijkgerichte aanpak en die we benutten om het effect van onze inzet te meten. Hierbij richten we ons niet alleen op meetbare effecten. We betrekken ook kwalitatieve informatie van partners en inwoners bij de vraag of we onze maatschappelijke opgaves bereikt hebben. 

Thema financiën uit Coalitieakkoord 2022-2026
Rijssen-Holten staat bekend als een financieel gezonde gemeente en dat willen we graag zo houden. Er ligt een coalitieakkoord met ambitie, maar we zijn ons bewust van de onzekerheden in het financieel perspectief. De lasten voor onze inwoners moeten passen bij het voorzieningenniveau. Mocht het nodig zijn, dan maken we inhoudelijk keuzes over wat we wel en niet doen. 
We zorgen voor een structureel sluitende jaar- en meerjarenbegroting. Daarnaast gaan we op zoek naar incidentele investeringen die de structurele kosten kunnen verlagen of die structurele baten opleveren. We streven naar lage lasten voor onze inwoners, maar dit is geen doel op zich. De lasten moeten altijd worden gezien in relatie tot het niveau van de voorzieningen en investeringen in het maatschappelijk belang. Dit kan betekenen dat de lasten moeten stijgen om ambities te behalen of dat we keuzes moeten maken over wat we wel of niet doen als de financiën komende jaren minimaal zijn. Onze gemeente koopt daarnaast duurzaam, bij voorkeur circulair en waar mogelijk lokaal in. 

Strategische visie 2010-2030, versie 2021

Prioriteiten 2024

Terug naar navigatie - Prioriteiten 2024
  Onderwerp investering Voorstel 2024 Structureel/incidenteel
1 Verbeteren en behouden taalniveau medewerkers   10 incidenteel
2 Datagedreven sturing   20 structureel
3 Bevorderen integriteitsbewustzijn   10 structureel
4 Verlengen inhuur beleidsmedewerker mobiliteit voor 1 jaar   100 incidenteel
5 Artificial Intelligence (AI)   25 incidenteel
6 Onderzoek toekomstbestendigheid ICT beheer   25 incidenteel
7 Uniforme huisstijl sportaccommodaties   35 incidenteel
8 Onderzoek functiehuis   60 incidenteel
9 Innovatiebudget werkgeverschap   30 incidenteel
10 Recruitment   52 incidenteel
11 Doorontwikkeling organisatie   35 incidenteel
12 Uitbreiding formatie BOA's   36 incidenteel

Toelichting prioriteiten en actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Toelichting prioriteiten en actuele ontwikkelingen

Prioriteiten

Terug naar navigatie - Prioriteiten

Acties

Financieel programmaoverzicht

Terug naar navigatie - Financieel programmaoverzicht
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primair begroting 2024 Gewijzigde begroting 2024 Realisatie 2024 Saldo 2024
PRG1.01 01 Inwoners organisatie en bestuur
Lasten
PRDP100 Bestuursorganen 3.013 3.597 3.647 -50
PRDP102 Bestuursondersteuning raad 233 482 500 -17
PRDP150 Burgerzaken 1.100 1.286 1.297 -11
PRDP359 Gebouwenbeheer 0 0 0 0
Totaal Lasten 4.346 5.365 5.443 -78
Baten
PRDP100 Bestuursorganen -264 -323 -425 102
PRDP102 Bestuursondersteuning raad 0 0 0 0
PRDP150 Burgerzaken -528 -846 -846 0
PRDP359 Gebouwenbeheer -25 -25 0 -25
Totaal Baten -818 -1.194 -1.271 77
Onttrekkingen
PRDP359 Gebouwenbeheer 0 0 0 0
Totaal 01 Inwoners organisatie en bestuur 3.528 4.171 4.172 -1

Toelichting op programma baten en lasten

Terug naar navigatie - Toelichting op programma baten en lasten

Omschrijving (toelichting)

Binnen dit programma worden de volgende afwijkingen hieronder verklaard. Deze afwijkingen zijn niet één op één terug te vinden in bovenstaande tabel omdat de baten en lasten veelal verdeeld zijn over meerdere kostenplaatsen/producten binnen het financiële programmaoverzicht.

Excel-tabel

•    Budgetoverhevelingen (voor een specificatie, zie bijlage) € -
•    Bestuursorganen/ondersteuning (lasten) € 80.000 N
Voor de salarissen waren de uitgaven met name hoger op de werkkosten. Deze kosten zijn moeilijk te begroten
•    Bestuursorganen/ondersteuning (baten) € 102.000 V
Ter dekking van de hogere salariskosten heeft een extra onttrekking van de reserve plaatsgevonden
•    Diverse kleine verschillen < € 75.000 € 23.000 N

Verplichte beleidsindicatoren BBV

Terug naar navigatie - Verplichte beleidsindicatoren BBV

Excel-tabel

Apparaatskosten per inwoner Apparaatskosten € 52.514.023 € 1.358
Aantal inwoners 38.675
Overhead als % van totale kosten exploitatie Overhead € 18.328.504 13,04%
Exploitatiekosten € 140.582.107
Bezetting in fte per 1000 inwoners Bezetting in fte (werkelijke) 383 9,90
Aantal inwoners / 1000 38,68
Externe inhuur als % van de loonsom Inhuurkosten € 2.685.697 9,59%
Loonsom € 28.017.029
Formatie per in fte per 1000 inwoners FTE toegestane / vastgestelde 336 8,69
Aantal inwoners / 1000 38,68