1. Paragraaf lokale heffingen

Artikel 10 Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten

Terug naar navigatie - Artikel 10 Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten

De paragraaf betreffende de lokale heffingen bevat ten minste (artikel 10, onderdeel c van het BBV):
a. de geraamde inkomsten;
b. het beleid ten aanzien van de lokale heffingen;
c. een overzicht op hoofdlijnen van de diverse heffingen. Hierin wordt inzichtelijk gemaakt hoe bij de berekening van tarieven van heffingen (die hoogstens kostendekkend mogen zijn) wordt bewerkstelligd dat de geraamde baten de ter zake geraamde lasten niet overschrijden, wat de beleidsuitgangspunten zijn die ten grondslag liggen aan deze berekeningen en hoe deze uitgangspunten bij de tariefstelling worden gehanteerd;
d. een aanduiding van de lokale lastendruk;
e. een beschrijving van het kwijtscheldingsbeleid.

De gemeentelijke belastingen vormen een belangrijk onderdeel van de inkomsten. De lokale heffingen zijn een integraal onderdeel van het gemeentelijk beleid. Ze raken namelijk de burger heel direct in de portemonnee.
De paragraaf lokale heffingen bevat:
- de beleidsvoornemens voor de lokale heffingen;
- een overzicht op hoofdlijnen van de diverse belastingen en heffingen
- een duiding van de lastendruk;
- een beschrijving van het kwijtscheldingsbeleid.
Op deze manier wordt inzicht gegeven in de lokale belastingdruk en wordt u, de raad, in staat gesteld te sturen op hoofdlijnen van beleid en een afweging te maken tussen de belastingdruk en het voorzieningenniveau.

Uitgangspunt tarievenbeleid

Terug naar navigatie - Uitgangspunt tarievenbeleid

Alle kostprijzen en tarieven van gemeentelijke dienstverlening zijn in 2023 opnieuw tegen het licht gehouden. De uitkomsten hiervan zijn vastgelegd in de Nota kostprijzen en tarieven gemeentelijke dienstverlening. Als algemeen uitgangspunt geldt dat de tarieven kostendekkend zijn. Uitzonderingen hierop staan in de nota. In 2024 golden de actuele tarieven, gecorrigeerd voor inflatie (8%). Via de Nota kostprijzen en tarieven is u voorgesteld, daar waar nodig, aanpassingen te doen.

Van het bestaande beleid, om de tarieven jaarlijks te corrigeren voor de inflatie, is op de volgende punten afgeweken:

  1. Voor de onroerendezaakbelastingen (OZB) zijn de tarieven zo vastgesteld dat de totale opbrengst per saldo 8% is gestegen (dit is de inflatie), exclusief areaal.  
  2. De rioolheffing is vastgesteld op € 179,- per aansluiting.
  3. De afvalstoffenheffing is, zoals gebruikelijk, kostendekkend geraamd. De tarieven voor eenpersoonshuishoudens en meerpersoonshuishoudens zijn vastgesteld op respectievelijk € 170,- en € 219,-. 
  4. Voor de toeristenbelasting is het tarief  per overnachting met € 0,10 verhoogd naar € 0,95. 
  5. De tarieven voor hondenbelasting zijn vastgesteld op € 25,50 voor een 1e hond en op € 38,- voor een 2e en volgende hond.
  6. De lijkbezorgingsrechten zijn voor 2024 met het inflatiepercentage van 8% verhoogd.
  7. Het tarief voor de reclamebelasting in de centrumgebieden van Rijssen-Holten en voor de bedrijventerreinen in Holten zijn vastgesteld op basis van de ingediende begrotingen 2024 van de Stichting Ondernemersfonds respectievelijk de Stichting Ondernemersfonds Holtense Bedrijventerreinen.

Onroerendezaakbelastingen (OZB)

Terug naar navigatie - Onroerendezaakbelastingen (OZB)

Als gevolg van de verplichte jaarlijkse herwaardering van onroerende zaken golden per 1 januari 2024 ook weer nieuwe WOZ-waarden. De tarieven van de onroerendezaakbelasting waren daarvoor aangepast waarbij de totale OZB-opbrengst (exclusief nieuw- en verbouw) uiteindelijk 8% hoger uit zou komen en de opbrengstverhouding tussen de categorie woningen en niet-woningen zoveel mogelijk in stand blijft. 

Binnen de gemeente is sprake van tariefdifferentiatie. Voor niet-woningen (bedrijven) gelden andere (hogere) tarieven dan voor woningen. OZB wordt geheven van alle onroerende zaken (zoals gebouwde objecten, in aanbouw zijnde objecten en grond) tenzij wettelijk vrijgesteld.

De waarde van alle onroerende zaken is van invloed op de algemene uitkering uit het Gemeentefonds. Die uitkering houdt namelijk rekening met de opbrengst uit de onroerendezaakbelastingen in de gemeente.

Afvalstoffenheffing

Terug naar navigatie - Afvalstoffenheffing

Het kostendekkende tarief voor een- en meerpersoonshuishoudens is vastgesteld op respectievelijk € 170,- en € 219,-. De tarieven voor 2024 waren hoger dan in 2023 (€ 166,- en € 217,-). Omdat niet alle kostencomponenten met 8% zijn gestegen, is de procentuele stijging lager dan het inflatiepercentage. Wel gold er in 2024 een eenmalige korting van € 50,- en € 69,- voor respectievelijk één- en meerpersoonshuishouden.

Rioolheffing

Terug naar navigatie - Rioolheffing

De rioolheffing steeg van € 172,- in 2023 naar € 179,- per aansluiting in 2024. Omdat niet alle kostencomponenten met 8% waren gestegen, is de procentuele stijging lager dan het inflatiepercentage. Het tarief was berekend op basis van het rioleringsplan. 
Uitgangspunt bij de rioolheffing is dat de taak riolering volledig kostendekkend wordt uitgevoerd. Voor het tegengaan van tariefschommelingen is een voorziening opgenomen. Voor verbeteringsmaatregelen is een aparte voorziening beschikbaar. 

Belastingdruk per huishouden (afgerond op hele euro’s)

Terug naar navigatie - Belastingdruk per huishouden (afgerond op hele euro’s)

 

  2020 2021 2022 2023 2024 Landelijk (2023)
OZB*) € 252 € 256 € 290 € 319 € 338 € 403
Afvalstoffenheffing **) € 186 € 186 € 213 € 217 € 219 € 329
Rioolheffing € 195 € 195 € 164 € 172 € 179 € 213
Totaal (meerpersoonshuishoudens) € 633 € 637 € 667 € 708 € 736 € 945
Mutatie t.o.v. voorgaande jaar   + 0,6% + 4,7% + 6,1% + 4,0%  

 

*) Bij een gemiddelde woningwaarde
**) Meerpersoonshuishouden

Bron: Coelo.nl

Toeristenbelasting

Terug naar navigatie - Toeristenbelasting

In 2024 gold er een hoger tarief voor de toeristenbelasting (€ 0,95 per overnachting) dan in 2023 (€ 0,85 per overnachting). Deze belasting wordt geheven voor het houden van een verblijf met overnachting door niet-ingezetenen binnen de gemeente in hotels, pensions, vakantie-onderkomens, mobiele kampeeronderkomens, niet beroepsmatig verhuurde ruimten en op vaste standplaatsen, tegen vergoeding in welke vorm dan ook.

Forensenbelasting

Terug naar navigatie - Forensenbelasting

Deze belasting wordt geheven van de personen die, zonder in de gemeente hoofdverblijf te hebben, op meer dan 90 dagen van het belastingjaar voor zich of hun gezin een gemeubileerde woning beschikbaar houden. De tarieven zijn in gelijke verhouding als de OZB-tarieven verhoogd.

Ondernemersfonds/reclamebelasting

Terug naar navigatie - Ondernemersfonds/reclamebelasting

In de centrumgebieden van Holten en Rijssen geldt sinds 1 januari 2014 een reclamebelasting. Het tarief daarvoor is bepaald door de ingediende begroting 2024 van de Stichting Ondernemersfonds en de nieuwe WOZ-waarden.
Voor de beveiliging van bedrijventerreinen in Holten geldt per 1 januari 2022 een reclamebelasting waarmee een ondernemersfonds ter bekostiging wordt gevoed. Het tarief van deze reclamebelasting is bepaald door de ingediende begroting 2024 van de Stichting Ondernemersfonds Holtense Bedrijventerreinen en de  nieuwe WOZ-waarden.

Kwijtschelding

Terug naar navigatie - Kwijtschelding

Voor mensen met de laagste inkomens bestaat de mogelijkheid van een gehele of gedeeltelijke kwijtschelding van de geheven belasting. Dit is het geval als de bestaansnorm van inwoners onder de daarvoor geldende normen valt. 

  2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024
Aantal aanvragen 433 443 439 496 379 376 376
Aantal gehonoreerd 363 361 347 324 323 324 317

Kostendekkendheid omgevingsvergunning bouw

Terug naar navigatie - Kostendekkendheid omgevingsvergunning bouw
kosten taakveld 1.1 crisisbeheersing € 43.700
kosten taakveld 8.3 wonen en bouwen € 448.700
Netto kosten taakveld € 492.400
Toe te rekenen kosten:
Kosten taakveld 0.4 overhead € 365.300
Totale lasten € 857.700
Opbrengst leges € 959.304
Overige opbrengsten € 0
Totale baten € 959.304
Saldo € 101.604 112% kostendekking

Kostendekkendheid lijkbezorgingsrechten

Terug naar navigatie - Kostendekkendheid lijkbezorgingsrechten
kosten taakveld 7.5 begraafplaatsen en crematoria € 587.012
Netto kosten taakveld € 587.012
Toe te rekenen kosten:
Kosten taakveld 0.4 overhead begraafplaatsen € 53.000
Totale kosten € 640.012
Opbrengst lijkbezorgingsrechten € 561.576
Totale opbrengst heffingen € 561.576
Saldo € -78.436 88% kostendekking

Kostendekkendheid afvalstoffenheffing

Terug naar navigatie - Kostendekkendheid afvalstoffenheffing
kosten taakveld 7.3 € 3.621.050 (totale kosten minus btw)
kosten taakveld 0.10 mutaties reserves (sluitpost taak afval) € 84.033
kosten taakveld 0.64 belastingen overig € 0
baten taakveld 7.3 € -438.908
Netto kosten taakveld € 3.266.175
Toe te rekenen kosten:
Kosten taakveld 0.4 overhead € 443.900
BTW € 306.200
Totale lasten € 4.016.275
Opbrengst heffingen € 3.102.261
Eliminatie belastingteruggave € 964.000
Kwijtscheldingen en verminderingen € -49.986
Totale baten € 4.016.275
Saldo € 0 100% kostendekking

Kostendekkendheid rioolheffing

Terug naar navigatie - Kostendekkendheid rioolheffing
kosten taakveld 7.2 € 1.905.083 (totale kosten minus btw en kwijtschelding)
kosten taakveld 0.10 mutaties reserves € 0
kosten taakveld 0.64 belastingen overig € 0
baten taakveld 7.2 € -63.500
Netto kosten taakveld € 1.841.583
Toe te rekenen kosten:
Kosten taakveld 0.4 overhead € 415.000
BTW € 797.700
Totale lasten € 3.054.283
Opbrengst heffingen € 3.108.436
Kwijtscheldingen en verminderingen € -54.153
Totale baten € 3.054.283
Saldo € 0 100% kostendekking