2. Jongeren en Onderwijs

Coalitieakkoord 2022- 2026

Terug naar navigatie - Coalitieakkoord 2022- 2026

Rijssen-Holten is een thuis voor onze jongeren. We willen voor alle jongeren een aantrekkelijke gemeente zijn, maar ook aandacht hebben voor jongeren met wie het (tijdelijk) niet zo goed gaat. Bij het sociale karakter van onze gemeente past dat de jeugd in zijn eigen sociale omgeving terecht kan met hulpvragen en voor het krijgen van onderwijs. Daarbij zoeken we nadrukkelijk de samenwerking met het onderwijs, zorgaanbieders en jeugd- en jongerenwerk. 

Een goede en betaalbare jeugdzorg
We zetten in op een regionale en lokale vertaling van de landelijke Hervormingsagenda Jeugd om de kwaliteit van jeugdzorg goed en de kosten beheersbaar te houden. We blijven sterk inzetten op het gezin als liefdevolle basis, preventie en voorliggende voorzieningen: dit past bij de sterke sociale banden en modern noaberschap in onze samenleving. We willen op deze manier voorkomen dat (duurdere) individuele zorg nodig is. Waar maatwerk nodig blijkt, schakelen we snel en adequaat. 

Een integrale en wijkgerichte aanpak. 
Samenwerking tussen onderwijs, sport, jeugd- en jongerenwerk, politie, kerken, welzijnswerk en culturele instellingen is essentieel voor de gezondheid van onze jeugd. Als gemeente pakken we actiever de regie in deze samenwerking om een aanbod te creëren dat op de vraag is afgestemd. Deze integrale aanpak is nodig bij zowel voorliggende voorzieningen als individuele zorg. De regie vanuit de gemeente leidt dan wel tot extra inzet, maar verdient zich naar verwachting terug doordat de vraag en daarmee de kosten voor individuele zorg dalen. Daarnaast willen we experimenteren met een wijkgerichte aanpak bij opgaves die zich hiervoor lenen; bijvoorbeeld de maatschappelijke problematiek en veiligheid in wijk Plan Zuid. 

Onderwijs: de start van een leven lang leren
School is de plek waar talenten tot bloei komen. Alle kinderen uit Rijssen-Holten verdienen een eerlijke kans om hun dromen werkelijkheid te laten worden. Een brede, vrije keuze van de school is hierbij ons uitgangspunt. We willen inzetten op ‘thuisnabij’ onderwijs en scholen de kans geven speciaal onderwijs aan te bieden. Daarnaast stimuleren we de samenwerking tussen het bedrijfsleven en onderwijs, zodat opleidingen aansluiten bij de lokale vraag op de arbeidsmarkt. Ook steunen we initiatieven van onderwijsinstellingen in het onderwijsaanbod voor volwassenen en schoolverlaters.

Huisvesting van onderwijs
Goede onderwijshuisvesting met aandacht voor binnenklimaat, veiligheid en duurzaamheid is een kerntaak van ons als gemeente. We stimuleren dat schoolgebouwen multifunctioneel en slim worden ingezet. Daarnaast zetten we ons in voor nieuwbouw van De Waerdenborch op een geschikte locatie in Holten en benutten we kansen voor een goede herontwikkeling van het huidige terrein. Als er uit de samenleving een initiatief komt voor een basisschool in het Opbroek, staan we daarvoor open. 

 

 

Strategische visie 2010-2030, versie 2021

Prioriteiten 2024

Terug naar navigatie - Prioriteiten 2024
  Onderwerp investering Voorstel 2024 Structureel/incidenteel
1 Inzet op wegwerken wachtlijsten jeugdzorg   100 incidenteel
2 Middelen voor speciaal onderwijs (cluster 3) in Rijssen   25 incidenteel
3 Onderwijs(huisvesting) voor ontheemden   145 incidenteel
4 Thuisnabij onderwijs organiseren/realiseren   25 incidenteel

Financieel programmaoverzicht

Terug naar navigatie - Financieel programmaoverzicht
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primair begroting 2024 Gewijzigde begroting 2024 Realisatie 2024 Saldo 2024
PRG1.02 02 Jongeren en onderwijs
Lasten
PRDP300 Onderwijs 2.536 3.151 3.172 -22
PRDP301 Openbaar basisonderwijs 252 398 373 25
PRDP302 Bijzonder basisonderwijs 1.041 1.340 1.158 182
PRDP303 Openbaar voortgezet onderwijs 247 282 285 -3
PRDP304 Bijzonder voortgezet onderwijs 600 600 600 1
PRDP501 Kinderopvang 250 332 333 -1
PRDP502 Jeugdbeleid 14.874 16.493 16.419 74
Totaal Lasten 19.801 22.597 22.341 256
Baten
PRDP300 Onderwijs -683 -910 -1.004 94
PRDP301 Openbaar basisonderwijs -26 -81 -81 0
PRDP302 Bijzonder basisonderwijs -50 -55 -55 0
PRDP501 Kinderopvang -5 -6 -8 2
PRDP502 Jeugdbeleid -96 -152 -145 -7
Totaal Baten -859 -1.205 -1.293 88
Onttrekkingen
PRDP303 Openbaar voortgezet onderwijs 0 -35 -31 -4
PRDP502 Jeugdbeleid 0 0 0 0
Totaal Onttrekkingen 0 -35 -31 -4
Stortingen
PRDP302 Bijzonder basisonderwijs 0 308 410 -102
PRDP303 Openbaar voortgezet onderwijs 0 100 100 0
Totaal Stortingen 0 408 510 -102
Totaal 02 Jongeren en onderwijs 18.942 21.765 21.526 239

Toelichting op het programma baten en lasten

Terug naar navigatie - Toelichting op het programma baten en lasten

Omschrijving (toelichting)

Binnen dit programma worden de volgende afwijkingen hieronder verklaard. Deze afwijkingen zijn niet één op één terug te vinden in bovenstaande tabel omdat de baten en lasten veelal verdeeld zijn over meerdere kostenplaatsen/producten binnen het financiële programmaoverzicht.

Excel-tabel

•    Budgetoverhevelingen (voor een specificatie, zie bijlage) € 106.000 V
•    Bijzonder basisonderwijs (lasten) € 80.000 V
De voorbereidingskosten voor de nieuwbouw Haarschool zijn lager uitgevallen Daarnaast vallen de kapitaallasten (rente) lager uit dan begroot
•    Diverse kleine verschillen < € 75.000 € 52.000 V

Regeling beleidsindicatoren (BBV)

Terug naar navigatie - Regeling beleidsindicatoren (BBV)

Excel-tabel

Rijssen-Holten Nederland
Absoluut verzuim [per 1.000 leerlingen] 5,2 6,3
Relatief verzuim [per 1.000 leerlingen] 29 27
Voortijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) [%] 1,1% 2,4%
Jongeren met een delict voor de rechter [%] 0% 1%
Kinderen in uitkeringsgezin [%] 3% 6%
Werkloze jongeren [%] 1% 2%
Jongeren met jeugdbescherming (aandeel jongeren tot 18 jaar) [%] 0,7% 0,9%
Jongeren met jeugdhulp (aandeel jongeren tot 18 jaar) [%] 9,8% 11,5%