6. Wonen, Recreëren en Veiligheid

Coalitieakkoord 2022 - 2026

Terug naar navigatie - Coalitieakkoord 2022 - 2026

Rijssen-Holten is een prachtige gemeente om te wonen en te recreëren. Wonen in een goed, duurzaam en betaalbaar huis is een basisbehoefte, geen luxe voor slechts enkelen. In een gemeente met een prachtig nationaal park zetten we volop in op vormen van recreatie die passen bij deze omgeving. Daarnaast is veiligheid een belangrijke basisvoorwaarde voor een gemeente waarin je fijn kan wonen, werken en leven. 

Wonen
De lokale vraag naar betaalbare, duurzame woningen vraagt om een actief grondbeleid. Op die manier hebben we meer invloed op de kansen en behoeftes op de woningmarkt. We maken een integrale lange termijnvisie voor woningbouw (zowel op kwaliteit als kwantiteit) die aansluit op de lokale vraag en duurzame opgaves, maar die ook rekening houdt met de schaarse beschikbare ruimte. We hebben hierbij specifiek aandacht voor voldoende betaalbare huur- en koopwoningen, waarbij we ook kijken naar stimuleringsmaatregelen voor de betaalbaarheid van de sociale sector. Ook stimuleren en faciliteren we innovatieve woonvormen.

Recreatie en toerisme
Onze gemeente is een prachtige plek om te recreëren en te ontspannen. We gaan aan de slag met de nieuwe visie op recreatie en toerisme waarbij de begrippen duurzaam, actief en gezond centraal staan. De fiets- en wandelroutes in onze gemeente zijn belangrijke trekpleisters waarin we willen investeren. Er is ruimte voor het verhogen van de toeristenbelasting om deze investeringen te kunnen doen. Samen met onze partners promoten we daarnaast het Nationaal Park Sallandse Heuvelrug & Twents Reggedal. Ook willen we onze recreatiewoningen en parken vitaal en veilig houden. Hierover gaan we in gesprek met eigenaren, besturen en bewoners. 

Veiligheid
Iedereen wil zich veilig voelen in de eigen leefomgeving. We werken daarom actief en wijkgericht samen met onder andere inwoners, maatschappelijke partners, politie, ondernemers en woningcorporaties op het gebied van veiligheid. Vroegtijdige signalering vraagt om ogen en oren in de wijk, onder meer van wijkagenten en gemeentelijke handhavers. We zetten niet alleen in op veiligheid op straat, maar hebben ook aandacht voor een veilige thuissituatie waarin kinderen liefdevol opgroeien. 

Ondermijning
Ondermijning is een steeds vaker voorkomend fenomeen dat vraagt om een lokale aanpak. We willen de komende jaren de bestaande aanpak tegen ondermijning intensiveren en zijn ons ervan bewust dat dit arbeidsintensief is. Tegen georganiseerde criminaliteit - bijvoorbeeld in ons buitengebied - treden wij hard op in samenwerking met justitiële partners, inwoners, ondernemers, politie en handhavers. Ook de wet Bibob passen we toe om schimmige activiteiten te stoppen.  
     
Drugsproblematiek
De zorgen rondom drugsproblematiek in Rijssen-Holten zijn de afgelopen jaren toegenomen. Overlast gaat te vaak gepaard met drugs en geweld en zorgt ervoor dat al kwetsbare jongeren verder afglijden. Samen met partners zetten we in op een integrale aanpak om problematiek vroeg te signaleren en structurele oplossingen te vinden. Hierbij gaan we wijkgericht en met behulp van data aan de slag. Zorg en veiligheid zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Aan de voorkant zetten we dan ook in op preventie en voorlichting, aan de achterkant hebben we een zerotolerancebeleid als het gaat over handhaving. 

 

 

Strategische visie 2010-2030, versie 2021

Prioriteiten 2024

Terug naar navigatie - Prioriteiten 2024
  Onderwerp investering Voorstel 2024 Structureel/incidenteel
1 Extra toezicht RO   90 incidenteel
2 Kwaliteitsimpuls routenetwerken 560 59 structureel
3 Ontwikkelingen landelijk gebied   190 incidenteel
4 Verbreden taken Toerisme Rijssen-Holten en ontwikkeling promotie Rijssen-Holten  

5

50

structureel

incidenteel

5 Vitale vakantieparken   10 incidenteel

Financieel programmaoverzicht

Terug naar navigatie - Financieel programmaoverzicht
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primair begroting 2024 Gewijzigde begroting 2024 Realisatie 2024 Saldo 2024
PRG1.06 06 Wonen recreëeren en veiligheid
Lasten
PRDP205 Recreatie 1.033 1.153 1.150 3
PRDP550 Openbare orde 651 660 589 71
PRDP551 Integrale veiligheid 357 465 485 -20
PRDP552 Rampenbestrijding 17 15 10 5
PRDP553 Brandweer 2.793 2.770 2.770 1
PRDP555 Preparatie 25 22 22 0
PRDP556 Preventie 3 103 35 68
PRDP700 Bouwen en wonen 841 1.575 1.032 543
PRDP701 Stadsvernieuwing 91 421 411 10
PRDP702 Gemeentelijke gronden en terreinen 79 1.295 1.307 -11
PRDP703 Ruimtelijke ordening 1.322 1.533 1.325 208
PRDP704 Bouwgrondexploitatie 732 701 762 -62
PRDP705 Omgevingswet algemeen 31 372 196 176
PRDP751 Verkeer 354 664 759 -95
PRDP754 parkeren 135 172 192 -20
PRDP755 Openbaar vervoer 28 28 27 1
Totaal Lasten 8.493 11.948 11.071 878
Baten
PRDP205 Recreatie -63 -58 -264 207
PRDP550 Openbare orde -48 -71 -81 10
PRDP551 Integrale veiligheid 0 -106 -132 26
PRDP556 Preventie -2 -2 -1 -1
PRDP700 Bouwen en wonen -702 -741 -979 238
PRDP701 Stadsvernieuwing -25 -332 -327 -5
PRDP702 Gemeentelijke gronden en terreinen -119 -1.430 -1.449 19
PRDP703 Ruimtelijke ordening -70 -170 -185 15
PRDP704 Bouwgrondexploitatie -900 -2.281 -2.443 161
PRDP751 Verkeer -137 -198 -282 84
PRDP754 parkeren -2 -2 -2 0
Totaal Baten -2.068 -5.390 -6.144 754
Onttrekkingen
PRDP205 Recreatie 0 -45 -42 -3
PRDP556 Preventie 0 -100 -32 -68
PRDP701 Stadsvernieuwing 0 -9 -9 0
PRDP703 Ruimtelijke ordening 0 -8 -8 0
PRDP704 Bouwgrondexploitatie 0 -15 0 -15
PRDP705 Omgevingswet algemeen 0 -75 -46 -29
PRDP751 Verkeer 0 0 0 0
Totaal Onttrekkingen 0 -251 -137 -115
Stortingen
PRDP703 Ruimtelijke ordening 0 25 25 0
PRDP704 Bouwgrondexploitatie 0 0 0 0
PRDP705 Omgevingswet algemeen 0 249 296 -47
PRDP751 Verkeer 0 84 84 0
Totaal Stortingen 0 358 405 -47
Totaal 06 Wonen recreëeren en veiligheid 6.425 6.665 5.195 1.470

Toelichting op het programma baten en lasten

Terug naar navigatie - Toelichting op het programma baten en lasten

Omschrijving (toelichting)

Binnen dit programma worden de volgende afwijkingen hieronder verklaard. Deze afwijkingen zijn niet één op één terug te vinden in bovenstaande tabel omdat de baten en lasten veelal verdeeld zijn over meerdere kostenplaatsen/producten binnen het financiële programmaoverzicht.

Excel-tabel

•    Budgetoverhevelingen (voor een specificatie, zie bijlage) € 271.000 V
•    Bouwen en wonen € 543.000 V
Dit betreft de beschikbaarheid van een starterslening voor koopwoningen. Hiervan is in 2024 geen gebruik gemaakt
•    Omgevingswet algemeen € 176.000 V
Het budget was te hoog geraamd voor de aanvragen van een vergunning
•    Recreatie € 234.000 V
De (extra) opbrengst betreft een perceel bosgrond
•    Bouwen en wonen € 258.000 V
De hogere inkomsten worden veroorzaakt door een toename van het aantal aanvragen bouwleges
•    Bouwgrondexploitatie (baten en lasten) € 85.000 V
- hogere vrijval voorziening Enkco door lager tekort dan bij najaarsnota was voorzien € 23.000 positief - meer uren doorberekend aan de grondexploitatie, dit geeft een voordeel op overhead € 51.000 positief - lagere winstuitkering PPS Opbroek Noord en Oost door hogere kosten en minder verkochte kavels € 64.000 negatief - hogere winstuitkering gemeentelijke grondexploitatie Opbroek Noord en Oost door lagere kostenstijging € 93.000 positief - bij de najaarsnota is doorberekende rente niet bijgesteld € 7.000 negatief - meer uren toegerekend aan afgesloten of nog te openen complexen dan voorzien bij najaarsnota € 3.000 negatief - diverse kleine verschillen € 8.000 negatief
•    Diverse kleine verschillen < € 75.000 € 97.000 N

Regeling beleidsindicatoren (BBV)

Terug naar navigatie - Regeling beleidsindicatoren (BBV)
Rijssen-Holten Nederland
Verwijzingen Halt [per 1.000 jongeren] 6 9
Geweldsmisdrijven [per 1.000 inwoners] 1,8 4,3
Diefstallen uit woning [per 1.000 inwoners] 0,8 1,2
Winkeldiefstallen [per 1.000 inwoners] 0,8 2,2
Vernielingen en misdrijven tegen openbare orde en gezag [per 1.000 inwoners] 2,3 5,7
WOZ-waarde - Woningen totaal [x €1.000] 380 379
Nieuwbouw [per 1.000 woningen] 12,2 9,1
Demografische druk (Groene + grijze druk tov 20-64) [%] 83,6% 70,4%
Gemeentelijke woonlasten éénpersoonshuishouden [€] 645 nb
Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden [€] 675 nb