1. Inwoners, Organisatie en Bestuur

Coalitieakkoord

Terug naar navigatie - Coalitieakkoord

Wij zijn er voor onze inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties. Het is dan ook belangrijk om de gemeentelijke dienstverlening zoveel mogelijk af te stemmen op de behoeften uit de samenleving. Digitalisering speelt een steeds belangrijkere rol in de dienstverlening, maar is geen doel op zich. Alleen als dit bijdraagt aan kwaliteitsverbetering van de dienstverlening is verdere digitalisering een geschikt middel. Het openhouden van loketten en bijvoorbeeld het bezorgen van gemeentelijke producten aan huis, dragen bij aan een optimale dienstverlening. 

Er zijn signalen uit de samenleving dat in een aantal gevallen onevenredige regeldruk wordt ervaren, onder andere bij het aanvragen van evenementenvergunningen. Het verminderen van deze regeldruk, bijvoorbeeld door meerjarige afspraken te maken en bijbehorende voorwaarden te screenen, wordt opgepakt, in samenspraak met inwoners, organisaties en bedrijven. Een achterliggende gedachte hierbij is dat ruimte wordt geboden aan sociale buurtactiviteiten waarbij minder regels ook minder organisatiekosten betekenen. In zijn algemeenheid moet er ruimte zijn voor experimenten om gewenst gedrag te stimuleren en regeldruk te verminderen. 

Tijden veranderen en zo ook de relatie van de overheid met de inwoners. De beweging van een dirigerende overheid via een samenwerkende overheid naar een overheid die meebeweegt met wat leeft in de samenleving, is ingezet. Dit vraagt zowel van de organisatie als van raad en college een ja- mitshouding. We kijken naar wat wel mogelijk is en denken mee, in plaats van dat we uitgaan van wat niet kan volgens de regels. 
Daar horen meedenkende medewerkers bij en het loslaten en speelruimte geven door burgemeester, college en raad. De gestelde kaders zoals verordeningen en beleidsregels vormen daarbij de basis. Deze kaders en regels zijn er om belangen van derden te beschermen en geven houvast aan medewerkers die aanvragen en verzoeken toetsen. 

In deze visie past ook dat inwoners tijdig en op een geschikte manier worden betrokken bij beleidsvorming en wijzigingen in de leefomgeving. Dat past bij de nieuwe Omgevingswet, waarin participatie een leidend thema is. 

We staan positief tegenover samenwerking met andere organisaties en overheden en regelen lokaal wat lokaal kan. Samenwerking met andere overheden is in een aantal gevallen een geschikt middel om bijvoorbeeld meer kwaliteit te kunnen leveren of te voldoen aan wettelijke eisen. De effecten daarvan zijn niet altijd direct zichtbaar of waardeerbaar in geld maar kunnen ook een indirect positief gevolg hebben voor onze gemeente of de regio. Hierbij kan ‘regio’ per samenwerking een andere omvang en samenstelling hebben. 

Strategische visie 2010-2030, versie 2020/2021

In welke lokale en regionale beleidsstukken is het beleid omschreven?

Terug naar navigatie - In welke lokale en regionale beleidsstukken is het beleid omschreven?
Nr.  Beleidsstuk Jaar van vaststelling Herziening/evaluatie Vastgesteld door college (c) of raad (r)
1 Besturingsfilosofie ‘Samen nieuw perspectief 2009 Gaat op in herijkt Koersdocument organisatieontwikkeling c
2 Koersdocument organisatieontwikkeling 2022 Geen herziening voorzien c
3 Informatieplan 2020 2021 Geen herziening voorzien c
4 Organisatiebesluit 2017 2023 c
5 Visie op communicatie 2018 2023 c
6 Inkoop- en aanbestedingsbeleid 2020 2020 Geen herziening voorzien c
7 Visie op dienstverlening 2020 2023 c
8 Strategische visie 2010-2030, herijking 2021 2021 2025 r

Kernpunten / samenvatting Coalitieakkoord 2018-2022

Terug naar navigatie - Kernpunten / samenvatting Coalitieakkoord 2018-2022

Gemeentelijke dienstverlening zoveel mogelijk afstemmen op de behoeften uit de samenleving.
- Digitalisering zetten we alleen in om de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren. 
- Loketten blijven open. 
- We kijken naar bezorgen van gemeentelijke producten aan huis. 
- We streven naar vermindering van regeldruk.
- We hanteren de ‘ja-mits’-houding.
- We betrekken inwoners tijdig en op een geschikte wijze bij beleidsvorming en wijzigingen in de leefomgeving.
- We staan positief tegenover samenwerking en regelen lokaal wat lokaal kan. 

Verplichte beleidsindicatoren BBV

Terug naar navigatie - Verplichte beleidsindicatoren BBV
Apparaatskosten per inwoner Apparaatskosten  €         39.939.184    € 1.045
  Aantal inwoners 38.231    
         
         
         
Overhead als % van totale kosten exploitatie Overhead  €           14.521.528   11,26%
  Exploitatiekosten  €        128.945.166    
         
         
Bezetting in fte per 1000 inwoners Bezetting in fte (werkelijke) 281,30   7,36
  Aantal inwoners / 1000 38,23    
         
         
Externe inhuur als % van de loonsom Inhuurkosten  €       2.457.335   8,86%
  Loonsom  €     25.274.993    
         
         
Formatie per in fte per 1000 inwoners FTE toegestane / vastgestelde 295,00   7,72
  Aantal inwoners / 1000 38,23    

Wat hebben we bereikt en wat hebben we daarvoor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt en wat hebben we daarvoor gedaan?

Financieel programmaoverzicht

Terug naar navigatie - Financieel programmaoverzicht
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2022 Gewijzigde begroting 2022 Realisatie 2022 Saldo 2022
PRG1.01 01 Inwoners organisatie en bestuur
Lasten
PRDP100 Bestuursorganen 3.226 2.962 2.029 933
PRDP102 Bestuursondersteuning raad 209 449 403 46
PRDP150 Burgerzaken 989 1.051 1.023 28
PRDP359 Gebouwenbeheer 71 32 0 32
Totaal Lasten 4.494 4.494 3.455 1.038
Baten
PRDP100 Bestuursorganen -169 -324 -48 -276
PRDP102 Bestuursondersteuning raad -4 -4 -4 0
PRDP150 Burgerzaken -500 -582 -513 -69
PRDP359 Gebouwenbeheer -25 0 0 0
Totaal Baten -698 -910 -565 -345
Onttrekkingen
PRDP359 Gebouwenbeheer -720 -2.612 -2.597 -15
Totaal 01 Inwoners organisatie en bestuur 3.077 971 293 678

Toelichting op programma baten en lasten

Terug naar navigatie - Toelichting op programma baten en lasten

 

•    Overhevelingen   € 12.000 V
•    Bestuursorganen 
De voorziening wethouderspensioenen is bijgesteld en afgestemd op de openstaande
verplichtingen. Belangrijkste oorzaak is een verhoging van de rekenrente met bijna
2%. De voorziening wordt naar beneden bijgesteld met € 596.000. Verder wordt rekening
gehouden met lagere lasten van de gemeenteraad. Dit betreft diverse kleinere bedragen
waaronder minder lasten die onder de werkkostenregeling vallen.
€ 657.000 V
•    Salarissen                                                                                                          
Het totale salarisbudget bedraagt ruim € 23 miljoen. Op grond van de CAO is in december een
eindejaarsuitkering uitbetaald aan medewerkers. De extra lasten van € 160.000 vallen weg tegen
lagere indirecte salarislasten zoals onkostenvergoedingen en aan- en verkoop van verlof.
Plussen en minnen vallen daarmee tegen elkaar weg. Tot vorig jaar werden overschotten tot
maximaal € 150.000 gereserveerd om ziektevervanging op te vangen. Omdat dit bedrag een
vrij constant karakter heeft en beperkt in relatie tot de jaaromzet is besloten hiermee te stoppen.
neutraal
•    Diverse kleine verschillen < € 50.000 € 9.000 V

Bovenstaande toelichtingen geven de afwijkingen per onderwerp weer. Deze afwijkingen vind je niet altijd één op één terug in bovenstaande tabel omdat de kosten soms verdeeld zijn over meerdere kostenplaatsen/producten binnen het financiële programmaoverzicht.