2. Jongeren en Onderwijs

Coalitieakkoord 2018-2022

Terug naar navigatie - Coalitieakkoord 2018-2022

Er is behoefte aan een integraal huisvestingsplan voor de scholen, inclusief scenario’s voor onder andere De Waerdenborch in Holten en de Haarschool en Frisoschool in Rijssen. Dit plan moet flexibel en adaptief zijn en ook oplossingen bieden voor krimpsituaties. Wij vinden het ook belangrijk dat het slimme en duurzame huisvestingsoplossingen bevat en in samenwerking met het onderwijsveld is vormgegeven. 

Wij vinden het essentieel dat er een breed en veelzijdig onderwijsaanbod in Rijssen-Holten is. In dat kader streven we naar het handhaven van openbaar onderwijs in alle kernen, binnen de wettelijke mogelijkheden. 

Ingezet moet worden op een integrale aanpak van kwetsbare jongeren in samenwerking met ouders, scholen, (sport)verenigingen, kerken en jongerenwerk. Vroeg signaleren van zorgsituaties van jeugdigen en probleemgezinnen hoort daarbij. Waar mogelijk bevorderen en stimuleren we een gezonde levensstijl. 

We zijn blij met de goede samenwerking en verbinding tussen arbeidsmarkt en onderwijsinstellingen. De bestaande structuur kan nog verder versterkt en uitgebouwd worden. De doorgroei van mbo 4 naar hbo zou gestimuleerd kunnen worden door hbo-opleidingen te verbinden aan het huidige onderwijsaanbod in onze gemeente. Verkennen van de mogelijkheden daarvoor, samen met Saxion, Windesheim en het ROC, is een prioritair aandachtspunt. 

Strategische visie 2010-2030, versie 2020/2021.

In welke lokale en regionale beleidsstukken is het beleid omschreven?

Terug naar navigatie - In welke lokale en regionale beleidsstukken is het beleid omschreven?
Nr. Beleidsstuk Jaar van vaststelling Herziening/evaluatie Vastgesteld door college (c) of raad (r)
1 Startnotitie Centrum Jeugd en Gezin Herziening onderdeel Loes 2020 Geen herziening voorzien c
2 Realisatieplan Centrum Jeugd en Gezin (loket/lokaal) 2010 Geen herziening voorzien c
3 Integraal Realisatie Programma Centrum Jeugd en Gezin (regionaal) 2010 Geen herziening voorzien c
4 Startnotitie transitie jeugdzorg Twente  2011 Geen herziening voorzien r
5 Visienota Transformatie jeugdzorg Twente 2013 Geen herziening voorzien r
6 Nota “Samenwerken aan jeugdzorg in Twente” 2013 Geen herziening voorzien r
7 Nota “positionering regionale jeugdhulptaken” 2014 Geen herziening voorzien r
8 Beleidsnota ‘ Op naar het nieuwe product VVE’ 2019 2023 r
9 Beleidsplan Jeugdzorg 2017 Geen herziening voorzien r
10 Adviesnota verslavingspreventie 2019 2023 c
11 Visie jeugd- en jongerenwerk gemeente Rijssen-Holten 2020-2025 2020 2024 r
12 Integraal Huisvestingsplan Onderwijs 2020 Periodiek c

Kernpunten / samenvatting Coalitieakkoord 2018-2022

Terug naar navigatie - Kernpunten / samenvatting Coalitieakkoord 2018-2022

- Er is behoefte aan een flexibel en adaptief integraal huisvestingsplan voor scholen, inclusief scenario’s voor De Waerdenborch in Holten en de Haarschool en Frisoschool in Rijssen.
- We streven naar het handhaven van openbaar onderwijs in alle kernen.
- We bouwen de bestaande structuur in de samenwerking en verbinding tussen arbeidsmarkt en onderwijsinstellingen uit. 
- We verkennen de mogelijkheden om hbo-opleidingen te verbinden aan het huidige onderwijsaanbod in onze gemeente.
- We zetten in op een integrale aanpak van kwetsbare jongeren en vroeg signaleren van zorgsituaties.
- We bevorderen waar mogelijk een gezonde levensstijl.

Wat hebben we bereikt en wat hebben we daarvoor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt en wat hebben we daarvoor gedaan?

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Zo gaan we dat doen

Financieel programmaoverzicht

Terug naar navigatie - Financieel programmaoverzicht
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2022 Gewijzigde begroting 2022 Realisatie 2022 Saldo 2022
PRG1.02 02 Jongeren en onderwijs
Lasten
PRDP300 Onderwijs 2.274 2.802 3.444 -642
PRDP301 Openbaar basisonderwijs 216 469 726 -257
PRDP302 Bijzonder basisonderwijs 857 1.240 935 304
PRDP303 Openbaar voortgezet onderwijs 248 282 274 8
PRDP304 Bijzonder voortgezet onderwijs 606 606 604 1
PRDP501 Kinderopvang 191 223 193 30
PRDP502 Jeugdbeleid 12.765 12.531 13.575 -1.043
Totaal Lasten 17.157 18.153 19.752 -1.599
Baten
PRDP300 Onderwijs -539 -640 -1.532 891
PRDP301 Openbaar basisonderwijs -26 -254 -479 225
PRDP302 Bijzonder basisonderwijs -36 -50 -50 0
PRDP501 Kinderopvang -11 -11 -5 -6
PRDP502 Jeugdbeleid -76 -349 -345 -4
Totaal Baten -688 -1.303 -2.410 1.107
Onttrekkingen
PRDP303 Openbaar voortgezet onderwijs 0 -34 -26 -8
Totaal 02 Jongeren en onderwijs 16.468 16.816 17.316 -501

Toelichting op de programma baten en lasten

Terug naar navigatie - Toelichting op de programma baten en lasten

 

•    Overhevelingen € 348.000 V
•    Leerlingenvervoer
Voor dit budget wordt de NEA-index toegepast. Deze is hoger dan de inflatie waar voor 2022 mee
gerekend is. Het aantal leerlingen is niet veel veranderd.  De gemiddelde reisafstand is groter,
daardoor zijn meer kilometers gemaakt dan vorig jaar.
€ 150.000 N
•    Afwikkeling GGiD
Eind 2022 is besloten te stoppen met de ontwikkeling van het GGiD, een nieuw digitaal dossier
voor de jeugdgezondheidszorg. In december is de raad hierover schriftelijk geïnformeerd.
Ons aandeel in de ontwikkelingskosten bedraagt € 122.000.
€ 122.000 N
•    NPO middelen
De gemeente heeft middelen ontvangen voor het Nationaal Programma Onderwijs (NPO).
Er is rekening gehouden met kosten tot een bedrag van € 326.000 die gedekt worden uit de
voorziening NPO. De onttrekking is geraamd op programma 15 Algemene dekkingsmiddelen
en onvoorzien. Dat was niet juist. Het voordeel op dit programma valt weg tegen het nadeel
op programma 15. De werkelijke kosten hebben in 2022 € 557.000 bedragen en zijn volledig
onttrokken aan genoemde voorziening. Per saldo is dit budgettair neutraal in de jaarrekening
opgenomen.
€ 326.000 V
•    Budgetten jeugdbeleid
De kosten van jeugdindicaties nemen aanzienlijk toe. Dit is onder meer te wijten aan een stijging
van het aantal cliënten. Hiernaast zien we hogere verzilveringspercentages van de indicaties.
Er wordt dus vaker ook daadwerkelijk gebruik gemaakt van hulp. 
Verder zien we meer complexere en langere (en daardoor duurdere) hulpvragen. We denken dat
een inhaalslag na corona hier een rol speelt. Onduidelijk is hoe groot dat effect exact is. Het is
daarom ook niet aan te geven of en welk deel hiervan structureel van aard is.
We zien deze ontwikkeling vooral in het laatste kwartaal van 2022. De realisatie tot en met
september 2022 was nog redelijk in lijn met het budget.
€ 924.000 N
•    Diverse kleine verschillen < € 50.000 € 12.000 V

Bovenstaande toelichtingen geven de afwijkingen per onderwerp weer. Deze afwijkingen vind je niet altijd één op één terug in bovenstaande tabel omdat de kosten soms verdeeld zijn over meerdere kostenplaatsen/producten binnen het financiële programmaoverzicht.