3. Paragraaf onderhoud kapitaalgoederen

Artikel 12

Terug naar navigatie - Artikel 12

De paragraaf betreffende het onderhoud van kapitaalgoederen bevat ten minste de volgende kapitaalgoederen:
a. wegen;
b. riolering;
c. water;
d. groen;
e. gebouwen.

Van de kapitaalgoederen wordt aangegeven:
a. het beleidskader;
In het beleidskader worden door de raad de kaders vastgesteld voor het beleid ten aanzien van
het onderhoud van de kapitaalgoederen. De raad stelt hierin het gewenste onderhoudsniveau vast.
Het beleidskader is geldig totdat er een nieuw beleidskader wordt vastgesteld. Als de looptijd van het beleidskader is afgelopen kan de raad het beleidskader verlengen door dit op te nemen in de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen. Voor het wijzigen van het kwaliteitsniveau wordt een nieuw beleidskader vastgesteld.
b. de uit het beleidskader voortvloeiende financiële consequenties;
Hier worden de financiële consequenties van het beleidskader opgenomen.   
c. de vertaling van de financiële consequenties in de begroting.
In deze paragraaf wordt ook opgenomen hoe de ramingen in de begroting,  de exploitatie of ten laste van een onderhoudsvoorziening worden gebracht.

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De paragraaf onderhoud kapitaalgoederen geeft inzicht in het onderhoud van de gemeentelijke voorzieningen waarvoor investeringen worden gedaan die daarna regelmatig onderhoud vergen. Tot de gemeentelijke kapitaalgoederen worden gerekend wegen, verkeersmaatregelen, watergangen, civiele kustwerken, rioleringen, openbare verlichting, openbaar groen, straatmeubilair, speelterreinen, begraafplaatsen en gemeentelijke gebouwen. De onderhoudslasten bestaan uit personeelskosten, materiaalkosten, kosten van derden en kapitaallasten.

In het coalitieakkoord 2018-2022 staat dat de ondergrens van de kwaliteit van de openbare ruimte ‘sober en veilig’ is. Voor de vervanging van bestaande voorzieningen wordt een meerjarig vervangingsoverzicht gevraagd voor zover dat al niet beschikbaar is. Een belangrijk deel ligt al opgesloten in een aantal beheerplannen. Daar waar dat nog niet in beeld is, wordt hier aan gewerkt. Om dat mogelijk te maken worden in deze begroting, via nieuw beleid, middelen geraamd.

De volgende beheerplannen zijn vastgesteld of in voorbereiding.

Beheerplannen

Terug naar navigatie - Beheerplannen
Beheerplan Vastgesteld Door Looptijd t/m Financiële vertaling in begroting Jaren doorgerekend Achterstallig onderhoud
Beleidsstrategie Beheer Openbare Ruimte (wegen en groen) Oktober 2010 College onbepaald Ja   Nee
Bermen en sloten November 2017 College 2027 Ja 10 Nee
Riolering Mei 2019 Raad 2022 Ja 75 Nee
Gebouwen Mei 2016 College 2019 Ja 30 Nee
Bomen April 2018 Raad 2022 Nee 3 Ja
Sportvelden Juni 2019 College 2023 Nee 4 Ja
Spelen en bewegen (beleid) December 2020 Raad 2024 Nee 3 Ja
Civiel technische kunstwerken Niet vastgesteld   2024 Ja 40 Nee

Wegen

Terug naar navigatie - Wegen
Product Wegen binnen en buiten de bebouwde kom.
Omvang 309 hectare verharding, de verhouding tussen elementenverharding en asfaltverharding is circa 50/50.
Beleid CROW-norm B, sober en veilig. Met deze norm wordt achterstallig onderhoud voorkomen, is het risico op schadeclaims beperkt en is er geen sprake van kapitaalvernietiging.
Uitvoering De gemeente laat jaarlijks een aantal wegen asfalteren en herstraten op basis van haar meerjarenplanning, een tweejaarlijkse inspectie (actuele technische kwaliteit), jaarlijkse schouw (visueel op basis van steekproef) . Na de winterperiode wordt vorstschade aan asfaltverharding opgenomen en een jaarprogramma opgesteld.
Kwaliteit Op basis van een inspectie in 2021 (Antea) is het onderhoudsniveau B. De kwaliteit voldoet daarmee aan de vastgestelde norm. Asfaltverhardingen scoren gemiddeld iets beter dan elementenverhardingen.
Budget € 2.339.600, waarvan € 1.393.800 directe onderhoudslasten. De werkelijke lasten komen nagenoeg overeen met de begrote bedragen. 
Conclusie De wegen voldoen aan het gewenste onderhoudsniveau en het werkbudget is voldoende om dit niveau te behouden.

 

Verlichting

Terug naar navigatie - Verlichting
Product Openbare verlichting binnen en buiten de bebouwde kom.
Omvang Circa 8.700 lichtmasten.
Beleid De verlichtingsinstallatie wordt regelmatig onderhouden. Het onderhoud richt zich met name op herstel van schades  en gebreken en het herstellen van niet brandende lampen. Gevaarlijke situaties worden met spoed hersteld, regulier herstel vergt maximaal  30 werkdagen.
Uitvoering Herstel van uitgevallen lampen en schades gebeurt op basis van meldingen.  Grootschalige vervanging van armaturen en masten (einde levensduur) is niet in het onderhoudsbudget inbegrepen. Indien dit noodzakelijk is worden hiervoor separaat volgens het O&O principe middelen geraamd.
Kwaliteit Inmiddels bestaat  ruim 99% van de lampen uit energiezuinige LED verlichting met een lange levensduur. De verwachte uitval is daarom gering. In 2019 is er een beheerplan opgesteld met advies voor vervanging van technisch versleten onderdelen. De piek in vervangingen komt in 2030. Op korte termijn zijn hiervoor geen extra middelen benodigd.
Budget Regulier onderhoud € 84.300, energielasten €  141.000.
Conclusie De openbare verlichting is kwalitatief in goede staat en voorzien van energiezuinige en duurzame LED lichtbronnen. Op korte termijn is geen grootschalige renovatie nodig. Medio 20230 wordt er een grootschalige renovatie verwacht. De middelen hiervoor moeten separaat geraamd worden.

Openbaar Groen

Terug naar navigatie - Openbaar Groen
Product Openbaar groen
Omvang 160 hectare
Beleid CROW-norm B, sober en veilig. Met deze norm wordt achterstallig onderhoud voorkomen, is het risico op schadeclaims beperkt en is er geen sprake van kapitaalvernietiging.
Uitvoering Het onderhoud gebeurt veelal cyclisch. Herinrichtingen en reconstructies worden waar mogelijk gecombineerd met groot onderhoud aan het groen en de aansluitende verharding. Denk hierbij aan het vervangen van bomen of het opnieuw inrichten van een beplantingvak.
Kwaliteit Uit de halfjaarlijkse beleidsschouwen blijkt dat de kwaliteit van de openbare ruimte voldoet aan het onderhoudsniveau B. Daarnaast wordt ongeveer 6 keer per jaar ambtelijk een schouw uitgevoerd en ook daaruit blijkt dat het groen in de openbare ruimte voldoet aan de gestelde kwaliteitsnormen. 
Budget werkelijke uitgaven € 1.482.100
Conclusie Het openbaar groen voldoet aan het gewenste onderhoudsniveau en het werkbudget is voldoende om dit niveau te behouden.

Bermen en sloten

Terug naar navigatie - Bermen en sloten
Product Bermen en sloten
Omvang 590 km wegberm en 230 km bermsloten
Beleid Wegbermen hebben primair een civieltechnische en verkeerskundige functie maar lenen zich over het algemeen goed voor ecologisch beheer. Het behouden en versterken van biodiversiteit is een leidend thema; het beheer van bermen, oevers en watergangen bepaalt voor een groot deel de natuurwaarden daarvan. De natuurwaarden in met name de bermen worden ook vaak beïnvloed door het beheer van de aangrenzende oever en watergang. 
Uitvoering Ecologisch beheer voor bermen die daarvoor in aanmerking komen en in zoverre daar de middelen beschikbaar voor zijn.
Kwaliteit Een aantal aangegeven bermen wordt nu ecologisch onderhouden. Dit aantal zal komende jaren waar mogelijk worden uitgebreid.
Budget werkelijke besteed € 160.500
Conclusie De bermen en sloten voldoen aan het sobere en veilige onderhoudsniveau en het werkbudget is voldoende om dit niveau te behouden. Optimaal ecologisch onderhoud voor verhogen van de biodiversiteit is niet mogelijk met het huidige budget.  

Riolering

Terug naar navigatie - Riolering
Product Rioleringen met bijbehorende voorzieningen
Omvang 159 km drukriolering en 310 km vrijvervalriolering
Beleid NEN3398, sober en veilig. Met deze norm wordt achterstallig onderhoud voorkomen, is het risico op schadeclaims beperkt en is er geen sprake van kapitaalvernietiging.
Uitvoering De gemeente zorgt dat het rioolstelsel goed functioneert, over voldoende capaciteit bschikt en redelijkerwijs zo min mogelijk overlast veroorzaakt. Bij de inrichting van het rioolstelsel wordt rekening gehouden met de klimaatverandering. Er is aandacht voor scheiding van hemel- en afvalwater, gecombineerd met klimaatadaptie.
Kwaliteit De gemeente beheert haar rioolstelsel conform de Wet Milieubeheer, de Waterwet, de Wet op de Informatie-uitwisseling Ondergrondse Netten (WION) en de Europese Kader Richtlijn Water. De middelen zijn afgestemd op het GRP 2018-2022. 
Het GRP zal onderdeel worden van de omgevingsvisie en te zijner tijd op kunnen gaan in het omgevingsplan. Om tegenstrijdigheden te voorkomen worden in het GRP alleen die zaken besproken die specifiek van toepassing zijn op het gebied van stedelijk water en riolering.
Het streven is dat klimaatbestendig inrichten in 2020 al normaal is zodat Nederland in 2050 klimaatbestendig is ingericht. In het GRP is met deze aspecten rekening gehouden.
Budget € 2.722.600, volledig kostendekkend. 
Tarief 2022 kleinverbruik: € 164,00. Gemiddeld volgens COELO (2021): € 201,00.
Conclusie De rioleringen voldoen aan het gewenste onderhoudsniveau en het werkbudget is voldoende om dit niveau te behouden.

 

Gebouwen

Terug naar navigatie - Gebouwen
Product Gemeentelijke gebouwen
Omvang Circa 60 gebouwen
Beleid Er wordt minimaal correctief, veilig en doelmatig onderhoud uitgevoerd. Hiermee wordt achterstallig onderhoud voorkomen.
Uitvoering In het plan wordt rekening gehouden met een cyclische meerjarenplanning. In de praktijk wordt daar een visuele of technische inspectie aan toegevoegd.
Kwaliteit De huidige werkwijze leidt niet tot klachten van gebruikers. Er is geen sprake van achterstallig onderhoud.
Budget € 715.000 voor niet-jaarlijks onderhoud is volledig besteed. Er is € 27.638 onttrokken aan de reserve gebouwenbeheer in 2022. De omvang van de reserve gebouwenbeheer is per 31 december 2022 € 819.542. 
Conclusie De gemeentelijke gebouwen voldoen aan het gewenste onderhoudsniveau en het werkbudget is voldoende om dit niveau te behouden. Aanpassingen aan de eisen van de tijd vallen niet onder dit budget.

Civieltechnische kunstwerken

Terug naar navigatie - Civieltechnische kunstwerken
Product Civieltechnische kunstwerken
Omvang Circa 63 civiele kunstwerken
Beleid Er wordt minimaal correctief, veilig en doelmatig onderhoud uitgevoerd. Hiermee wordt achterstallig onderhoud voorkomen.
Uitvoering In het plan wordt rekening gehouden met een cyclische meerjarenplanning. In de praktijk wordt daar een visuele of technische inspectie aan toegevoegd.
Kwaliteit De huidige werkwijze leidt niet tot klachten van gebruikers. Er is geen sprake van achterstallig onderhoud.
Budget Werkelijke onderhoudsuitgaven 2022  € 93.400.
Conclusie De civiele kunstwerken voldoen aan het gewenste onderhoudsniveau en het werkbudget is voldoende om dit niveau te behouden. Vervangingen vallen niet binnen dit budget, groot onderhoud wel.

Bomen

Terug naar navigatie - Bomen
Product Bomen
Omvang 15.500 bomen binnen de bebouwde kom (ongeveer 30.000 bomen in totaal)
Beleid Er  wordt nu nog een reactief beleid gevoerd; gevaarlijke situaties worden opgelost. Het boomvervangingsplan is on hold gezet; het bomenbeleid wordt onderdeel van de nog op te stellen groenstructuurvisie. 
Uitvoering Bomen binnen de bebouwde kom worden gecontroleerd op basis van VTA (Virtual Tree Assesment). Risicobomen (die uit de VTA naar voren komen) worden jaarlijks gecontroleerd. De bomen binnen de bebouwde kom worden eens per 5 jaar gesnoeid en geschouwd. Bomen in het buitengebied worden om de 8 jaar gesnoeid. 
Kwaliteit De kwaliteit van de bomen is over het algemeen goed. Overlast gevende bomen worden meestal direct behandeld, gesnoeid of verwijderd. Problemen ontstaan vooral in de bestrating als gevolg van worteldruk.
Budget € 161.800 voor bomen en heesters (exclusief  uren eigen dienst)
Conclusie

Er is op dit moment achterstand in het onderhoud. Dit betreft met name de bestrating daar omheen. Ook is er achterstand in het buitengebied met snoeien (door veel dood hout en dode bomen als gevolg van de droogte van de laatste jaren). 

Overig onderhoud is conform afspraak uitgevoerd. 

 

Sportvelden

Terug naar navigatie - Sportvelden
Product Sportvelden
Omvang 25 sportvelden
Beleid In 2019 is er door ASC Sports & Water een MJOP (meerjarenonderhoudsplan) opgesteld en dit MJOP is vastgesteld. Er is voor de komende 30 jaren inzicht in de vervangingsvraag en groot onderhoud.
Uitvoering In het MJOP zijn de werkzaamheden en kosten middels een meerjarenplanning inzichtelijk gemaakt. Planmatig beheer voorkomt achterstallig onderhoud en miscommunicatie en draagt bij aan een consistent beheer. Dit planmatig beheer wordt onder andere ondersteund door een digitaal logboek. Hierin registreren de medewerkers van de gemeente de uitgevoerde werkzaamheden per veld en kunnen verenigingen hun zelfwerkzaamheid registreren en zichtbaar maken voor de gemeente.
Kwaliteit De kwaliteit van de sportvelden voldoet aan het onderhoudsniveau B. 
Budget Structureel onderhoudsbudget is € 129.100 (exclusief uren eigen dienst). De werkelijke uitgaven in 2022 wijken nauwelijks af van het begrote bedrag. 
Conclusie Op dit moment voldoen de sportvelden aan de gestelde kwaliteitseisen.  Tot en met 2023 zijn er incidentele middelen beschikbaar gesteld en vanaf 2024 structurele middelen beschikbaar gesteld om de velden te onderhouden, de kwaliteit van de velden is afhankelijk van de beschikbaar gestelde middelen (via kaderscans).