6. Wonen, Recreëren en Veiligheid

Coalitieakkoord 2018-2022

Terug naar navigatie - Coalitieakkoord 2018-2022

Om de verschillende categorieën inwoners de mogelijkheid te geven te kunnen blijven wonen in onze gemeente, is het sneller bouwen van betaalbare woningen voor alle doelgroepen van groot belang. Wij staan positief tegenover experimenten met nieuwe woonvormen. 

Recreatie en toerisme is een belangrijke economische pijler van onze gemeente. Om de positieve houding ten aanzien van deze sector te benadrukken is afgesproken te komen tot een verlaging van de toeristenbelasting. Dit is verder uitgewerkt in het hoofdstuk Financiën van dit akkoord.

De gemeente is relatief veilig en moet dat ook blijven. Zowel in objectieve cijfers als in de veiligheidsbeleving van inwoners willen we op zijn minst op het huidige peil blijven. Wij willen blijvende aandacht voor goed zichtbare politie en zo kort mogelijke aanrijtijden. 

Het is ook van belang in de preventieve sfeer inspanningen te plegen om het veiligheidsniveau te handhaven of te verbeteren. Bijvoorbeeld door in te zetten op preventie in het kader van jeugdzorg en het vroeg signaleren van problemen. 

We willen dat de gemeente aantrekkelijk blijft voor toeristen. Hoewel de hoogte van de toeristenbelasting wellicht niet doorslaggevend is voor de keus om naar Rijssen-Holten te komen en te verblijven, kan een verlaging toch een positieve stimulans zijn voor de aantrekkelijkheid van de gemeente als verblijfsgebied. Nadat in de vorige raadsperiode de toeristenbelasting al teruggebracht is naar € 1 (het gemiddelde bedrag in Overijssel), gaan we voor een verdere verlaging van de toeristenbelasting met twee keer € 0,10 in deze raadsperiode. We gaan in overleg met de ondernemers in de toeristische sector om te komen tot een transparantere manier van werken met betrekking tot uitgaven op dit terrein. 

Wij gaan voor een leefbaar en vitaal platteland. Daarvoor wordt een visie ontwikkeld, in samenwerking met bewoners en bedrijven. De ontwikkeling van agrarische bedrijven mag daarbij niet in de knel komen. Hierbij hoort ook het zoeken naar oplossingen voor vrijkomende agrarische bebouwing volgens het ja-mitsprincipe. De gebiedsmakelaar kan hierin een verbindende rol spelen, waarbij ook de zorgcomponent niet uit het oog mag worden verloren. 

 

Strategische visie 2010-2030, versie 2020/2021

In welke lokale en regionale beleidsstukken is het beleid omschreven?

Terug naar navigatie - In welke lokale en regionale beleidsstukken is het beleid omschreven?

Wonen

beleidsstuk Jaar van vaststelling Herziening/evaluatie Vastgesteld door college (c) burgemeester (b)  of raad (r)
1.    Structuurplan De Liesen 2007 Geen herziening voorzien r
2.    Structuurvisie Het Opbroek

2020

Geen herziening voorzien r
3.    Structuurvisie Rijssen-Holten 2012 Wordt Omgevingsvisie  r
4.    Welstandsnota Rijssen-Holten
(Holten kern en wonen, Rijssen wonen, Rijssen kern, Rijssen bedrijven)
2012/2013 Gaat op in Omgevingsvisie/plan r
5.    Nota inbreidingsbeleid 2014 Geen herziening voorzien r
6.    Gebiedsvisie Stokmansveld 2014 Geen herziening voorzien r
7.    Structuurvisie Centrum Rijssen 2025 (SCR2025) 2016 Gaat op in Omgevingsvisie r
8.    Woonvisie 2021 t/m 2023 2021 2023 r
9.    Woningbouw 2017-2021 2021 2023 r
10. Uitgangspunten Grondbeleid 2017 2023 r

     

Recreëren

beleidsstuk Jaar van vaststelling Herziening/evaluatie Vastgesteld door college (c) burgemeester (b)  of raad (r)
10.    Landschapsontwikkelingsplan (deel 1 gebiedsbeschrijving (pdf), deel 2 gebiedsvisie (pdf), deel 3 projectenbundel (pdf), kaart deelgebieden (pdf), visiekaart A3 2008 Gaat op in Omgevingsvisie r
11.    Ruimtelijke horecavisie Rijssen-Holten 2021 2021 Geen herziening voorzien r
12.    Holten Hogerop/Heerlijk Holten beleidsvisie 2010 Geen herziening voorzien r
13.    Kadernota Landelijk gebied 2011 Gaat op in Omgevingsvisie r
14.    Integraal herzien bestemmingsplan Buitengebied (regels  toelichting, bijlage bij de regels , bijlage bij de toelichting, vaststellingsbesluit 2012 Gaat op in gemeentebreed omgevingsplan r
15.    Twentse kracht groene metropool Twente (uitvoeringsprogramma en gebiedsontwikkeling) 2014 Geen herziening voorzien c
16.    Ruimtelijke ontwikkelingen in het buitengebied 2015 Gaat op in Omgevingsplan r
17.    Visie vrijetijdseconomie Rijssen-Holten 2017 Gaat op in Omgevingsvisie r

Veiligheid

beleidsstuk jaar van vaststelling herziening/evaluatie Vastgesteld door college (c) burgemeester (b)  of raad (r)
18.     Beleidsregels bestrijding voetbalvandalisme en ernstige overlast gemeente Rijssen-Holten 2013 2013 Afhankelijk van eventuele wetswijziging b
19    Damoclesbeleid 2019 Afhankelijk van regelgeving b
20.    Beleidslijn BIBOB 2021 2021 Geen herziening voorzien c/b
21.    Horecaconvenant 2018 2023 b
22.     Integraal Veiligheidsbeleid “Veiligheid maak je samen!” gemeente Rijssen-Holten 2021 Geen herziening voorzien r

 



Kernpunten / samenvatting Coalitieakkoord 2018-2022

Terug naar navigatie - Kernpunten / samenvatting Coalitieakkoord 2018-2022

- We willen sneller betaalbare woningen voor alle doelgroepen realiseren.
- Wij staan positief tegenover experimenten met nieuwe woonvormen.
- Aantrekkelijkheid Rijssen-Holten voor toeristen verhogen. 
- Wij willen een tweede volwaardige ontsluiting van de Kalfstermansweide realiseren. 
- Sanering van asbestdaken is noodzakelijk.
- Streven is om het huidige veiligheidsniveau te handhaven, inzet op preventieve maatregelen (ook in het kader van jeugdzorg en het vroeg signaleren van problemen).
- Aandacht voor goed zichtbare politie en zo kort mogelijke aanrijtijden.
- Er wordt een visie op het platteland ontwikkeld met een oplossing voor vrijkomende agrarische    gebouwen volgens het ja, mits-principe. 
- Positieve insteek ten aanzien van de gebiedsmakelaar.

Wat hebben we bereikt en wat hebben we daarvoor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt en wat hebben we daarvoor gedaan?

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Zo gaan we dat doen

Financieel programmaoverzicht

Terug naar navigatie - Financieel programmaoverzicht
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2022 Gewijzigde begroting 2022 Realisatie 2022 Saldo 2022
PRG1.06 06 Wonen recreëeren en veiligheid
Lasten
PRDP205 Recreatie 1.012 1.026 994 32
PRDP550 Openbare orde 505 628 570 59
PRDP551 Integrale veiligheid 318 378 353 25
PRDP552 Rampenbestrijding 15 15 12 3
PRDP553 Brandweer 2.472 2.407 2.407 0
PRDP555 Preparatie 22 19 19 0
PRDP556 Preventie 3 43 42 1
PRDP700 Bouwen en wonen 665 858 928 -70
PRDP701 Stadsvernieuwing 107 155 125 31
PRDP702 Gemeentelijke gronden en terreinen 8 82 83 -1
PRDP703 Ruimtelijke ordening 1.029 1.580 1.203 377
PRDP704 Bouwgrondexploitatie 713 1.504 1.674 -170
PRDP705 Omgevingswet algemeen 0 35 49 -14
PRDP751 Verkeer 261 447 599 -152
PRDP754 parkeren 130 157 158 0
PRDP755 Openbaar vervoer 28 28 28 0
Totaal Lasten 7.287 9.364 9.243 121
Baten
PRDP205 Recreatie -70 -93 -82 -11
PRDP550 Openbare orde -27 -72 -61 -11
PRDP556 Preventie -2 -2 -1 -1
PRDP700 Bouwen en wonen -827 -838 -1.188 350
PRDP701 Stadsvernieuwing -30 -30 -32 2
PRDP702 Gemeentelijke gronden en terreinen -117 -103 -106 3
PRDP703 Ruimtelijke ordening -60 -240 -252 12
PRDP704 Bouwgrondexploitatie -879 -2.258 -3.138 880
PRDP751 Verkeer -62 -72 -485 414
PRDP754 parkeren -1 -2 -2 0
Totaal Baten -2.075 -3.709 -5.346 1.637
Onttrekkingen
PRDP205 Recreatie 0 -71 -47 -24
PRDP556 Preventie 0 -40 -39 -1
PRDP705 Omgevingswet algemeen 0 -149 -153 4
PRDP751 Verkeer 0 0 0 0
Totaal Onttrekkingen 0 -261 -239 -21
Stortingen
PRDP205 Recreatie 0 0 5 -5
PRDP703 Ruimtelijke ordening 0 20 20 0
PRDP704 Bouwgrondexploitatie 0 273 378 -105
PRDP705 Omgevingswet algemeen 0 438 438 0
PRDP751 Verkeer 0 0 66 -66
Totaal Stortingen 0 731 907 -176
Totaal 06 Wonen recreëeren en veiligheid 5.212 6.125 4.564 1.561

Toelichting op de programma baten en lasten

Terug naar navigatie - Toelichting op de programma baten en lasten

 

•    Overhevelingen € 545.000 V
•    Bouwleges
In december zijn enkele grote bouwaanvragen ontvangen (€ 160.000 baten). De baten moeten verantwoord worden in het jaar van de aanvraag. De werkzaamheden daarvoor worden grotendeels in 2023 uitgevoerd. Bij de paragraaf lokale heffingen ziet u dat de kostendekking circa 100% bedraagt als we rekening houden met de nog uit te voeren werkzaamheden in 2023.
€ 208.000 V
•    Grondexploitatie
Plan De Kol is afgewikkeld. Het verlies was geprognosticeerd op ruim € 7,3 miljoen. Bij de eindafrekening viel dit € 119.000 lager uit. Er zijn winstuitkeringen gedaan vanuit PPS Opbroek Noord (€ 190.000) en Opbroek Noord (€ 210.000). De kosten voor Opbroek Zuid vallen per saldo € 53.000 lager uit. Er zijn meer rente- en personeelskosten gemaakt (€ 198.000) en hogere voorzieningen gevormd voor verlieslatende projecten (€ 64.000). Voor Noabershof vielen de kosten mee en kon een bedrag van € 95.000 extra gestort worden in de algemene reserve. Verder heeft de verkoop van de Mauritsschool/Kruimeltje een netto voordeel opgeleverd van €297.000.
€ 605.000 V
•    Ruimtelijke ordening
Voor de saneringsregeling varkenshouderijen kon de ambtelijke inzet tot een bedrag van € 32.000 gedeclareerd worden bij het Rijk. Daarnaast vallen onder meer inkomsten hoger uit en zijn minder externe adviezen ingewonnen. 
€ 82.000 V
•    Verkeer
Van de provincie zijn diverse bijdragen ontvangen en ingezet. Een bedrag van € 66.000 is nog niet besteed en wordt toegevoegd aan de reserve voor ontvangen bijdragen wegen zodat deze voor dit doel beschikbaar blijven. Diverse uitgavenbudgetten zijn niet volledig ingezet tot ruim € 50.000.
€ 53.000 V
•    Milieu
Er worden bedragen onttrokken aan de reserves voor duurzaamheidsvisie en energietransitie ter dekking van gemaakte kosten. Wij verwijzen u voor een toelichting naar de toelichting op reserves en voorzieningen.
neutraal
•    Diverse kleine verschillen < € 50.000 €65.000 V

Bovenstaande toelichtingen geven de afwijkingen per onderwerp weer. Deze afwijkingen vind je niet altijd één op één terug in bovenstaande tabel omdat de kosten soms verdeeld zijn over meerdere kostenplaatsen/producten binnen het financiële programmaoverzicht.