5. Ondernemen en Werk

Coalitieakkoord 2018-2022

Terug naar navigatie - Coalitieakkoord 2018-2022

Met het lokale bedrijfsleven zijn we van mening dat gezorgd moet worden voor voldoende en aantrekkelijke bedrijventerreinen. Deze zijn in Rijssen nauwelijks meer beschikbaar. Het is daarom van belang de uitbreidingsmogelijkheden van bedrijven in Rijssen te onderzoeken, met name om bestaande bedrijven te faciliteren. 

In nauwe samenwerking met het bedrijfsleven zetten we ons actief in om waar mogelijk innovatieve impulsen te geven aan de economische ontwikkeling van onze gemeente als geheel. 

Er moet aandacht zijn voor de sociaal kwetsbaren die willen deelnemen aan de arbeidsmarkt. Om dit te faciliteren kan de infrastructuur, die inmiddels is opgebouwd in de verbinding tussen arbeidsmarkt en bedrijfsleven, versterkt en uitgebouwd worden. De gemeente spant zich in om hierin stappen te zetten, in samenwerking met het bedrijfsleven en de onderwijsinstellingen. 

De verschillende kernen in de gemeente hebben een andere achtergrond qua cultuur en beleving van zondag en zondagsrust. Evenementen en activiteiten op zondag zijn in de kernen Holten en Dijkerhoek en de buurtschappen meer ingeburgerd dan in Rijssen. Wij willen recht doen aan deze verschillen door maatwerk te bieden dat past bij de kern en de buurtschap. Beleid kan per kern anders zijn; er is ruimte voor verschil. Dit betekent dat een evenement in Holten ruimere openingstijden kan hanteren dan een evenement in Rijssen. Als gemeente stellen we bij het verlenen van vergunningen/ontheffingen voor evenementen en activiteiten voorop dat belangen van omwonenden niet onevenredig mogen worden geschaad. Bijvoorbeeld doordat te veel evenementen op dezelfde locatie worden gehouden. Een evaluatie van het parapluplan evenementen is hierbij relevant. Wij hebben met elkaar afgesproken dat het huidige beleid voor winkelopenstelling gehandhaafd blijft.  

Het is van groot belang dat de winkelcentra aantrekkelijk en toekomstbestendig worden gehouden. Enerzijds door te investeren in de kwaliteit van de kernwinkelgebieden, waardoor de lokale maar zeker ook de regionale uitstraling van ons uitstekende winkelbestand een impuls krijgen. Concreet betekent dit dat, naast de al afgeronde of nog lopende projecten op dit gebied, we kiezen voor een substantiële investering in de centra van Rijssen en Holten. Anderzijds is het in het huidige tijdperk van internetwinkelen ook noodzakelijk om bruisende en levendige centra te hebben, die extra klanten trekken door pakkende evenementen en promotionele activiteiten te organiseren. Citymarketing en het ondernemersfonds zijn positief gewaardeerde middelen om dit te bereiken. Er is ruimte om andere opties met betrekking tot het ondernemersfonds te onderzoeken. 

Strategische visie 2010-2030, versie 2020/2021

In welke lokale en regionale beleidsstukken is het beleid omschreven?

Terug naar navigatie - In welke lokale en regionale beleidsstukken is het beleid omschreven?
beleidsstuk jaar van vaststelling Herziening/evaluatie Vastgesteld door college (c) of raad (r)
1.    Structuurvisie centrum Holten

2006

Gaat op in Omgevingsvisie r
2.    Detailhandel op het bedrijventerrein 2008 Gaat op in Omgevingsvisie r
3.    Structuurvisie Centrum Rijssen 2025 (SCR2025) 2016 Gaat op in Omgevingsvisie r
4.    Inrichting en organisatieplan lokale uitvoering Wsw en re-integratie 2020 Geen herziening voorzien c
5.    Beleidsplan armoede en schulden 2022 Geen herziening voorzien r

Kernpunten / samenvatting Coalitieakkoord 2018-2022

Terug naar navigatie - Kernpunten / samenvatting Coalitieakkoord 2018-2022
  • We moeten zorgen voor voldoende en aantrekkelijke bedrijventerreinen. 
  • We zetten ons in om samen met het bedrijfsleven innovatieve impulsen te geven aan de economische ontwikkeling van onze gemeente.
  • Er moet aandacht zijn voor de kwetsbaren die willen deelnemen aan de arbeidsmarkt. De inmiddels hiervoor opgebouwde infrastructuur kan versterkt en uitgebouwd worden. 
  • Bij evenementen willen we qua vergunningverlening maatwerk bieden dat past bij de kern en de buurtschap. Belangen van omwonenden mogen niet onevenredig worden geschaad. 
  • Het parapluplan evenementen wordt geëvalueerd
  • Het huidige beleid ten aanzien van winkelopening blijft gehandhaafd.
  • Er wordt substantieel geïnvesteerd in de centra van Holten en Rijssen.
  • Het ondernemersfonds en citymarketing worden positief benaderd.
  • Er is ruimte om alternatieven met betrekking tot het ondernemersfonds te onderzoeken.

Wat hebben we bereikt en wat hebben we daarvoor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt en wat hebben we daarvoor gedaan?

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Zo gaan we dat doen

Financieel programmaoverzicht

Terug naar navigatie - Financieel programmaoverzicht
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2022 Gewijzigde begroting 2022 Realisatie 2022 Saldo 2022
PRG1.05 05 Ondernemen en werk
Lasten
PRDP250 Markten 114 121 130 -9
PRDP251 Economische zaken 326 1.106 968 139
PRDP800 Werkgelegenheid 3.814 4.221 4.171 51
PRDP801 Bijstandsverlening 8.646 11.773 9.403 2.370
PRDP802 Sociale zekerheid 191 162 41 121
PRDP803 Inkomensvoorzieningen 432 267 257 10
Totaal Lasten 13.523 17.650 14.969 2.681
Baten
PRDP250 Markten -13 -12 -13 0
PRDP251 Economische zaken -46 -66 -66 0
PRDP800 Werkgelegenheid 0 -697 -1.657 960
PRDP801 Bijstandsverlening -6.593 -6.156 -6.050 -107
PRDP802 Sociale zekerheid -150 -108 0 -108
PRDP803 Inkomensvoorzieningen 0 -14 -18 4
Totaal Baten -6.801 -7.054 -7.804 750
Onttrekkingen
PRDP251 Economische zaken 0 -51 -51 0
PRDP800 Werkgelegenheid -48 -295 -327 33
Totaal Onttrekkingen -48 -346 -378 33
Stortingen
PRDP800 Werkgelegenheid 0 401 560 -159
Totaal 05 Ondernemen en werk 6.673 10.651 7.347 3.303

Toelichting op de programma baten en lasten

Terug naar navigatie - Toelichting op de programma baten en lasten

 

•    Overhevelingen € 118.000 V
•    Afwikkeling Soweco
Er is rekening gehouden met een nog te ontvangen bedrag voor de afwikkeling van de liquidatie van Soweco. Ons (zekere) aandeel daarin bedraagt ruim € 992.000. Daarnaast wordt rekening gehouden met door onze gemeente uitbetaald vakantiegeld tot ruim € 93.000. Het netto voordelige resultaat bedraagt daarmee bijna € 900.000.
€ 899.000 V
•    Bestrijding energiearmoede
Voor energiearmoede zijn middelen van het Rijk ontvangen tot een bedrag van € 2.061.000. Via amendement en begrotingswijziging is uit eigen middelen € 1.925.000 beschikbaar gesteld. Hiervan is in 2022 € 2.370.000 nog niet uitgegeven. Via resultaatbestemming wordt voorgesteld dit bedrag beschikbaar te houden voor dit doel door het instellen van een reserve energiearmoede.
€ 2.370.000 V
•    Uitkeringen
Er zijn meer personen geplaatst met een loonkostensubsidie. Daarnaast zijn de gemiddelde lasten per uitkering iets hoger dan voorzien omdat er meer personen zijn ingestroomd zonder eigen inkomsten.
 € 107.000 N

•    Diverse kleine verschillen < € 50.000

€ 23.000 V

Bovenstaande toelichtingen geven de afwijkingen per onderwerp weer. Deze afwijkingen vind je niet altijd één op één terug in bovenstaande tabel omdat de kosten soms verdeeld zijn over meerdere kostenplaatsen/producten binnen het financiële programmaoverzicht.