1. Paragraaf lokale heffingen

Artikel 10 Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten

Terug naar navigatie - 1. Paragraaf lokale heffingen - Artikel 10 Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten

De paragraaf betreffende de lokale heffingen bevat ten minste (artikel 10, onderdeel c van het BBV):
a. de geraamde inkomsten;
b. het beleid ten aanzien van de lokale heffingen;
c. een overzicht op hoofdlijnen van de diverse heffingen. Hierin wordt inzichtelijk gemaakt hoe bij de berekening van tarieven van heffingen (die hoogstens kostendekkend mogen zijn) wordt bewerkstelligd dat de geraamde baten de ter zake geraamde lasten niet overschrijden, wat de beleidsuitgangspunten zijn die ten grondslag liggen aan deze berekeningen en hoe deze uitgangspunten bij de tariefstelling worden gehanteerd;
d. een aanduiding van de lokale lastendruk;
e. een beschrijving van het kwijtscheldingsbeleid.

De gemeentelijke belastingen vormen een belangrijk onderdeel van de inkomsten. De lokale heffingen zijn een integraal onderdeel van het gemeentelijk beleid. Ze raken namelijk de burger heel direct in de portemonnee.
De paragraaf lokale heffingen bevat:
- de beleidsvoornemens voor de lokale heffingen;
- een overzicht op hoofdlijnen van de diverse belastingen en heffingen
- een duiding van de lastendruk;
- een beschrijving van het kwijtscheldingsbeleid.
Op deze manier wordt inzicht gegeven in de lokale belastingdruk en wordt u, de raad, in staat gesteld te sturen op hoofdlijnen van beleid en een afweging te maken tussen de belastingdruk en het voorzieningenniveau.

Uitgangspunt tarievenbeleid

Terug naar navigatie - 1. Paragraaf lokale heffingen - Uitgangspunt tarievenbeleid

Alle kostprijzen en tarieven van gemeentelijke dienstverlening zijn in 2023 opnieuw tegen het licht gehouden. De uitkomsten hiervan zijn vastgelegd in de Nota kostprijzen en tarieven gemeentelijke dienstverlening. Als algemeen uitgangspunt geldt dat de tarieven kostendekkend zijn. Uitzonderingen hierop staan in de nota. 

Het bestaande beleid om de tarieven jaarlijks te corrigeren voor de inflatie wijkt op de volgende punten af:
1.    Voor de onroerendezaakbelastingen (OZB) zullen de tarieven met 2,5% worden aangepast. Op dit moment zijn de nieuwe waarden en dus het nieuwe tarief nog niet bekend. 
2.    De rioolheffing wordt €194 per aansluiting. 
3.    De afvalstoffenheffing wordt zoals gebruikelijk kostendekkend geraamd. De tarieven voor eenpersoonshuishoudens en meerpersoonshuishoudens worden vastgesteld op respectievelijk €174 en €219.
4.    Voor de toeristenbelasting wordt het tarief voor 2026  €1,15 per overnachting.
5.    De tarieven voor hondenbelasting worden vastgesteld op €31 voor een 1e hond en op €47 voor een 2e en volgende hond. 
6.    De lijkbezorgingsrechten worden met 2,5% verhoogd.  
7.    Het tarief voor de reclamebelasting in de centrumgebieden van Rijssen-Holten en voor de bedrijventerreinen in Holten wordt vastgesteld op basis van de ingediende begrotingen 2026 van de Stichting Ondernemersfonds respectievelijk de Stichting Ondernemersfonds Holtense Bedrijventerreinen.

Onroerendezaakbelastingen (OZB)

Terug naar navigatie - 1. Paragraaf lokale heffingen - Onroerendezaakbelastingen (OZB)

Als gevolg van de verplichte jaarlijkse herwaardering van onroerende zaken gelden per 1 januari 2026 ook weer nieuwe WOZ-waarden. De tarieven van de onroerendezaakbelastingen zullen daarvoor worden aangepast waarbij de totale OZB-opbrengst (exclusief nieuw- en verbouw) uiteindelijk 2,5% hoger wordt en de opbrengstverhouding tussen de categorie woningen en niet-woningen zoveel mogelijk in stand blijft. De tarieven voor 2026 zijn op dit moment nog niet bekend. Voor 1 januari 2026 zullen de tarieven voor 2026 door de raad worden vastgesteld.

Binnen de gemeente is sprake van tariefdifferentiatie. Voor niet-woningen (bedrijven) gelden andere (hogere) tarieven dan voor woningen. OZB wordt geheven van alle onroerende zaken (zoals gebouwde objecten, in aanbouw zijnde objecten en grond) tenzij wettelijk vrijgesteld.

De waarde van alle onroerende zaken is van invloed op de algemene uitkering uit het Gemeentefonds. Die uitkering houdt namelijk rekening met de opbrengst uit de onroerendezaakbelastingen in de gemeente.

Rioolheffing

Terug naar navigatie - 1. Paragraaf lokale heffingen - Rioolheffing

De rioolheffing stijgt van € 192 in 2025 naar € 194 per aansluiting in 2026.  Het tarief is berekend op basis van de nieuwe visie en het  Programma Water en Riolering (PWR). 
Uitgangspunt bij de rioolheffing is dat de taak riolering volledig kostendekkend wordt uitgevoerd. Voor het tegengaan van tariefschommelingen is een voorziening opgenomen. Voor verbeteringsmaatregelen is een aparte voorziening beschikbaar. 

Belastingdruk per huishouden (afgerond op hele euro’s)

Terug naar navigatie - 1. Paragraaf lokale heffingen - Belastingdruk per huishouden (afgerond op hele euro’s)

 

  2021 2022 2023 2024 2025 2026 Landelijk (2025)
OZB*) €256 €290 €319 €346

€358

€366*** €453
Afvalstoffenheffing **) €186 €213 €217 €219 €217 €219

€364

Rioolheffing €195 €164 €172 €179 €192 €194 €235
Totaal (meerpersoonshuishoudens) €637 €667 €708 €744 €767  €779 €1.052
Mutatie t.o.v. voorgaande jaar +0,6% +4,7% +6,1% +5,1% +3,1% +1,6%  

 

*) Bij een gemiddelde woningwaarde
**) Meerpersoonshuishouden
***) Op basis van de aanslag 2025 + 2,5% aanpassing

Bron: Coelo.nl

Toeristenbelasting

Terug naar navigatie - 1. Paragraaf lokale heffingen - Toeristenbelasting

Deze belasting wordt geheven voor het houden van een verblijf met overnachting door niet-ingezetenen binnen de gemeente in hotels, pensions, vakantie-onderkomens, mobiele kampeeronderkomens, niet beroepsmatig verhuurde ruimten en op vaste standplaatsen, tegen vergoeding in welke vorm dan ook. Voor de toeristenbelasting geldt normaliter dat het tarief 1 keer in de 2 jaar wordt aangepast aan inflatie. In de begroting wordt uitgegaan van 520.000 overnachtingen. Voor de toeristenbelasting wordt het tarief voor 2026  €1,15 per overnachting. Dit is een verhoging van €0,20 ten opzichte van 2025 voor diverse maatregelen uit de visie Recreatie en Toerisme. Op basis van deze visie wordt het tarief de komende jaren extra verhoogd.  

Forensenbelasting

Terug naar navigatie - 1. Paragraaf lokale heffingen - Forensenbelasting

Deze belasting wordt geheven van de personen die, zonder in de gemeente hoofdverblijf te hebben, op meer dan 90 dagen van het belastingjaar voor zich of hun gezin een gemeubileerde woning beschikbaar houden. De tarieven worden in gelijke verhouding als de OZB-tarieven verhoogd.

Omgevingsvergunning bouw

Terug naar navigatie - 1. Paragraaf lokale heffingen - Omgevingsvergunning bouw

De bouwleges bedragen een percentage van de bouwsom. Normaliter wordt het tarief voor de bouwleges niet verhoogd, omdat de normkosten jaarlijks worden aangepast aan het prijspeil.  De normbouwkostenlijst is namelijk leidend voor het bepalen van de bouwsom. De normbouwkostenlijst is in 2025 herzien. Voor 2026 vindt geen aanpassing plaats van deze lijst. Om die reden wordt in 2026 eenmalig het tarief met 2.5% (inflatie) verhoogd. 

Overigens is er binnen de bouwleges sprake van kruissubsidiëring, dat wil zeggen dat de grotere bouwwerken ‘meebetalen’ aan de kleinere bouwwerken. 

Ondernemersfonds/reclamebelasting

Terug naar navigatie - 1. Paragraaf lokale heffingen - Ondernemersfonds/reclamebelasting

In de centrumgebieden van Holten en Rijssen geldt sinds 1 januari 2014 een reclamebelasting. Het tarief daarvoor wordt bepaald door de in te dienen begroting 2026 van de Stichting Ondernemersfonds en de nieuwe WOZ-waarden. Beide gegevens zijn op dit moment nog niet bekend.
Voor de beveiliging van bedrijventerreinen in Holten geldt per 1 januari 2022 een reclamebelasting waarmee een ondernemersfonds wordt gevoed ter bekostiging. Het tarief van deze reclamebelasting wordt bepaald door de in te dienen begroting 2026 van de Stichting Ondernemersfonds Holtense Bedrijventerreinen en de  nieuwe WOZ-waarden. Beide gegevens zijn op dit moment nog niet bekend.

Kwijtschelding

Terug naar navigatie - 1. Paragraaf lokale heffingen - Kwijtschelding

Voor mensen met de laagste inkomens bestaat de mogelijkheid van een gehele of gedeeltelijke kwijtschelding van de geheven belasting. Dit is het geval als de bestaansnorm van inwoners onder de daarvoor geldende normen valt. 
Vanaf 2025 moet elke aanvrager een volledig formulier invullen. 

  2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024  
Aantal aanvragen 415 461 482 433 443 439 496 379 376 376  
Aantal gehonoreerd 350 398 396 363 361 347 324 323 324 309  

Kostendekkendheid omgevingsvergunning bouw

Terug naar navigatie - 1. Paragraaf lokale heffingen - Kostendekkendheid omgevingsvergunning bouw

 

 

Kostendekkendheid omgevingsvergunning bouw
kosten taakveld 1.1 crisisbeheersing € 44.800
kosten taakveld 8.3 wonen en bouwen € 508.300
Netto kosten taakveld € 553.100
Toe te rekenen kosten:
Kosten taakveld 0.4 overhead € 389.100
Totale kosten € 942.200
Opbrengst bouwleges € 912.900
Totale opbrengst heffingen € 912.900
Saldo -29.300 97% kostendekking
* NB: de effecten van de Wet Kwaliteitsborging zijn hier buiten beschouwing gelaten.
De invoering van de Omgevingswet kent nog de nodige onzekerheden. De invoering is budgettair
neutraal geraamd. Omdat er meerdere keuzes gemaakt kunnen worden is het risico als beperkt gekwalificeerd.
In de Nota Kostprijzen en Tarieven 2024 is voorgesteld dit proces de komende jaren te monitoren.

Kostendekkendheid lijkbezorgingsrechten

Terug naar navigatie - 1. Paragraaf lokale heffingen - Kostendekkendheid lijkbezorgingsrechten

 

 

Kostendekkendheid lijkbezorgingsrechten
kosten taakveld 7.5 begraafplaatsen en crematoria € 648.300
Netto kosten taakveld € 648.300
Toe te rekenen kosten:
Kosten taakveld 0.4 overhead begraafplaatsen € 74.200
Totale kosten € 722.500
Opbrengst lijkbezorgingsrechten € 705.000
Totale opbrengst heffingen € 705.000
Saldo -17.500 98% kostendekking

Kostendekkendheid afvalstoffenheffing

Terug naar navigatie - 1. Paragraaf lokale heffingen - Kostendekkendheid afvalstoffenheffing

 

 

Kostendekkendheid afvalstoffenheffing
Kapitaallasten (van investeringen) taakveld 7.3 afval € 204.400
Personeel taakveld 7.3 afval € 689.300
Onderhoud taakveld 7.3 afval € 222.300
Stortkosten afval taakveld 7.3 afval € 1.643.200
Btw taakveld 7.3 afval € 337.500
Overhead taakveld 0.4 overhead € 471.700
Overige kosten taakveld 7.3 afval € 10.700
Sluitpost (verrekening met voorziening) taakveld 0.10 mutaties reserves € -2.800
Totale lasten € 3.576.300
Overige opbrengsten taakveld 7.3 afval € -466.500
Kwijtschelding taakveld 7.3 afval € 59.600
Opbrengst heffingen taakveld 7.3 afval € -3.169.400
Totale opbrengsten € -3.576.300
Saldo € - 100% kostendekking

Kostendekkendheid rioolheffing

Terug naar navigatie - 1. Paragraaf lokale heffingen - Kostendekkendheid rioolheffing

 

 

Kostendekkendheid riooheffing
Kapitaallasten (van investeringen) taakveld 7.2 riolering € 732.000
Personeel taakveld 7.2 riolering € 633.800
Energie taakveld 7.2 riolering € 208.100
Onderhoud taakveld 7.2 riolering € 503.700
Kosten straatreiniging taakveld 2.1 verkeer en vervoer € 191.500
Btw taakveld 7.2 riolering € 999.000
Overhead taakveld 0.4 overhead € 279.900
Sluitpost (verrekening met voorziening) taakveld 7.2 riolering € 3.900
Totale lasten € 3.551.900
Overige opbrengsten taakveld 7.2 riolering € -190.200
Kwijtschelding taakveld 7.2 riolering € 64.600
Opbrengst heffingen taakveld 7.2 riolering € -3.426.300
Totale opbrengsten € -3.551.900
Saldo € - 100% kostendekking