2. Jongeren en Onderwijs

Coalitieakkoord 2022- 2026

Terug naar navigatie - 2. Jongeren en Onderwijs - Coalitieakkoord 2022- 2026

Rijssen-Holten is een thuis voor onze jongeren. We willen voor alle jongeren een aantrekkelijke gemeente zijn, maar ook aandacht hebben voor jongeren met wie het (tijdelijk) niet zo goed gaat. Bij het sociale karakter van onze gemeente past dat de jeugd in zijn eigen sociale omgeving terecht kan met hulpvragen en voor het krijgen van onderwijs. Daarbij zoeken we nadrukkelijk de samenwerking met het onderwijs, zorgaanbieders en jeugd- en jongerenwerk. 

Een goede en betaalbare jeugdzorg
We zetten in op een regionale en lokale vertaling van de landelijke Hervormingsagenda Jeugd om de kwaliteit van jeugdzorg goed en de kosten beheersbaar te houden. We blijven sterk inzetten op het gezin als liefdevolle basis, preventie en voorliggende voorzieningen: dit past bij de sterke sociale banden en modern noaberschap in onze samenleving. We willen op deze manier voorkomen dat (duurdere) individuele zorg nodig is. Waar maatwerk nodig blijkt, schakelen we snel en adequaat. 

Een integrale en wijkgerichte aanpak. 
Samenwerking tussen onderwijs, sport, jeugd- en jongerenwerk, politie, kerken, welzijnswerk en culturele instellingen is essentieel voor de gezondheid van onze jeugd. Als gemeente pakken we actiever de regie in deze samenwerking om een aanbod te creëren dat op de vraag is afgestemd. Deze integrale aanpak is nodig bij zowel voorliggende voorzieningen als individuele zorg. De regie vanuit de gemeente leidt dan wel tot extra inzet, maar verdient zich naar verwachting terug doordat de vraag en daarmee de kosten voor individuele zorg dalen. Daarnaast willen we experimenteren met een wijkgerichte aanpak bij opgaves die zich hiervoor lenen; bijvoorbeeld de maatschappelijke problematiek en veiligheid in wijk Plan Zuid. 

Onderwijs: de start van een leven lang leren
School is de plek waar talenten tot bloei komen. Alle kinderen uit Rijssen-Holten verdienen een eerlijke kans om hun dromen werkelijkheid te laten worden. Een brede, vrije keuze van de school is hierbij ons uitgangspunt. We willen inzetten op ‘thuisnabij’ onderwijs en scholen de kans geven speciaal onderwijs aan te bieden. Daarnaast stimuleren we de samenwerking tussen het bedrijfsleven en onderwijs, zodat opleidingen aansluiten bij de lokale vraag op de arbeidsmarkt. Ook steunen we initiatieven van onderwijsinstellingen in het onderwijsaanbod voor volwassenen en schoolverlaters.

Huisvesting van onderwijs
Goede onderwijshuisvesting met aandacht voor binnenklimaat, veiligheid en duurzaamheid is een kerntaak van ons als gemeente. We stimuleren dat schoolgebouwen multifunctioneel en slim worden ingezet. Daarnaast zetten we ons in voor nieuwbouw van De Waerdenborch op een geschikte locatie in Holten en benutten we kansen voor een goede herontwikkeling van het huidige terrein. Als er uit de samenleving een initiatief komt voor een basisschool in het Opbroek, staan we daarvoor open. 

 

Toelichting prioriteiten en actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - 2. Jongeren en Onderwijs - Toelichting prioriteiten en actuele ontwikkelingen

Prioriteiten 2026

Terug naar navigatie - 2. Jongeren en Onderwijs - Prioriteiten 2026

Excel-tabel

Maatschappelijk effect / Actie Bron Inves- structureel incidenteel
tering 2026 2027 2028 2029 2026 2027 2028 2029
2. Jongeren en onderwijs
Onderwijshuisvesting
Nieuwbouw/verbouw De Waerdenborch Begroting 2023 400
Nieuwbouw/verbouw De Waerdenborch Begroting 2025 -400 492
Uitbreiding Holterenk Begroting 2025 1.150 58
Uitbreiding Haarschool Holten Begroting 2025 700 35 100
Aanpassingen Fruytierschool t.b.v. thuisnabij onderwijs Begroting 2025 -150
Binnensportaccommodaties
Middelen binnensportaccommodaties Holten Begroting 2024 220 250
Middelen binnensportaccommodaties Holten Begroting 2025 240
Buurt-kindcentrum Plan Zuid
Buurt-kindcentrum realiseren Begroting 2023 48
Totaal programma 2 1.850 -150 278 767 0 48 350 0 0

Financieel overzicht

Terug naar navigatie - 2. Jongeren en Onderwijs - Financieel overzicht
jaarrekening begroting begroting begroting begroting begroting begroting
2024 2025 2025 na VJN 2026 2027 2028 2029
Lasten
Prioriteiten
Incidenteel 432 48 350 - -
Structureel 490 150- 128 895 895
Bestaand beleid 22.341 23.358 24.765 24.696 25.310 25.184 25.375
Totaal lasten programma 22.341 24.280 24.765 24.594 25.788 26.079 26.270
Baten
Bestaand beleid 1.293- 836- 872- 871- 871- 1.371- 1.371-
Totaal baten programma 1.293- 836- 872- 871- 871- 1.371- 1.371-
Saldo voor bestemming 21.048 23.444 23.893 23.723 24.917 24.708 24.899
Mutaties in reserves
Onttrekking reserve 31- - - - - - -
Storting reserve 510 - - - - - -
Saldo na bestemming 21.527 23.444 23.893 23.723 24.917 24.708 24.899

Overzicht per product

Terug naar navigatie - 2. Jongeren en Onderwijs - Overzicht per product
product omschrijving lasten baten saldo
300 Gemeenschappelijke baten en lasten 2.960.500 671.900- 2.288.600
301 Openbaar basisonderwijs 282.700 44.000- 238.700
302 Regulier basisonderwijs 1.121.700 52.800- 1.068.900
303 Openb voortgezet onderwijs 841.700 - 841.700
304 Bijzonder voortgezet onderwijs 595.600 - 595.600
501 Kinderopvang 283.500 5.000- 278.500
502 Jeugdbeleid 18.610.000 97.200- 18.512.800
Totaal programma 24.695.700 870.900- 23.824.800