Ontwikkelingen financieel perspectief van begroting 2025 naar begroting 2026

Inleiding

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen financieel perspectief van begroting 2025 naar begroting 2026 - Inleiding

Inleiding
Conform bestendige gedragslijn is bij de samenstelling van programmabegroting 2026 en meerjarenraming 2027-2029 met het volgende rekening gehouden.

Omschrijving Grondslag Toelichting
Raadsbesluiten Tot en met voorjaarsnota 2025 bestendige gedragslijn
Algemene uitkering Gemeentefonds Meicirculaire 2025 Voorschrift provincie
Loonaanpassing CAO gemeenten 2025-2027  
Prijsinflatie 2,5% OESO en CBS
Stijging opbrengsten grondexploitatie 0,0% bedrijventerreinen en 1,0% woningbouw Exploitatieberekeningen
Renteomslagpercentage 1,0%  
Areaaluitbreiding € 32.500 Volgens opgave
Woningen per 1 januari 2026 16.377 Nieuwe methode via BAG
Inwoners per 1 januari 2026 39.217 Opgave Burgerzaken

Financieel perspectief

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen financieel perspectief van begroting 2025 naar begroting 2026 - Financieel perspectief

Het financieel perspectief is gebaseerd op het beleid zoals vastgesteld in de programmabegroting 2025-2028. Daarnaast is rekening gehouden met de gegevens uit de Voorjaarsnota 2025 en de Meicirculaire 2025. Verder zijn ramingen zoals gebruikelijk zo reëel mogelijk opgesteld.

In de volgende tabellen laten wij het verloop van het structurele en incidentele perspectief zien van de programmabegroting 2025 tot de conceptbegroting 2026. De belangrijkste afwijkingen hebben wij kort voor u toegelicht. Wij maken u erop attent dat de bedragen cumulatief zijn weergegeven. 

Structureel perspectief

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen financieel perspectief van begroting 2025 naar begroting 2026 - Structureel perspectief

(bedragen x € 1.000)

STRUCTUREEL 2026 2027 2028 2029
perspectief actueel begroting 2025 213 300 163 163
Functiehuis 71- 98- 125- 125-
Uitbreiding griffie (raadsbesluit) 45- 45- 45- 45-
Armoedeval (besluit college) 44- 44- 44- 44-
Samen Twente, nacompensatie inflatie en uitkomst kerntakendiscussie 180- 180- 180- 180-
Bijstellingen onderhoudsbudgetten zwembad 195- 195- 195- 195-
Tarieven zwembad minder verhoogd dan bedrijfsplan 103- 103- 103- 103-
O&O bijstellingen ramingen 328 328 328 328
Scherper ramen cq. verkleinen rekeningsaldo 550 550 710 710
Keuzes nieuw beleid college (scans) 297- 519- 573- 593-
Voorjaarsnota Rijssen-Holten 2025 27- 27- 27- 27-
Voorjaarsnota rijk (algemene uitkering) 3.196 2.829 841 802
Diverse 235- 275- 249- 214-
perspectief voor Kadernota 2026-2029 3.090 2.521 501 477
1. Amendementen raad Kadernota 10- 10- 190- 355-
2. Gemeentefonds 475 311 412- 142
3. Later afschrijven geplande investeringen 196 - - -
4. Lonen en prijzen 560 360 360 360
5. Rente 303 303 303 303
6. Overige 26 2- 50- 8
begroting 2026 4.640 3.483 512 935
incidentele lasten conform overzicht incidentele middelen 7.003- 1.392- 115- 45-
jaarsaldi structureel en incidenteel samen 2.363- 2.091 397 890

Toelichting verschillen structureel perspectief

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen financieel perspectief van begroting 2025 naar begroting 2026 - Toelichting verschillen structureel perspectief

1. Bij de behandeling van de Kadernota 2026-2029 heeft de raad een aantal amendementen vastgesteld. Het betreft extra middelen voor de digitale strategie en mobiliteit. Voor het verhaal van Rijssen-Holten zijn geen structurele middelen zoals voorgesteld opgenomen, maar een eenmalig budget.

2. Bij de Kadernota is een inschatting gemaakt van de effecten van de Voorjaarsnota van het Rijk voor onze gemeente. De uitwerking van de Meicirculaire van het gemeentefonds is nog iets positiever.

3. Diverse investeringen zijn later gereed of in gebruik dan voorzien. Er wordt rekening gehouden met een jaar later starten met afschrijven.

4. Bij de Kadernota 2026-2029 is rekening gehouden met loon- en prijsaanpassingen. Een deel van de prijsaanpassingen doet zich pas in 2027 voor. Daarnaast was rekening gehouden met een grotere prijsaanpassing dan uiteindelijk nodig, onder meer bij verbonden partijen. Het effect van de nieuwe CAO valt verder wat voordeliger uit omdat een deel van de kosten terug komt via tarieven.

5. Een betere reservepositie en een lagere boekwaarde voor grondexploitaties door verkopen betekent dat er minder leningen aangetrokken hoeven te worden dan voorzien met lagere rentelasten tot gevolg.

6. Diverse kleinere bijstellingen leiden tot beperkte verschillen.

De begrotingsvoorschriften schrijven voor dat we naast het structurele perspectief ook inzichtelijk maken hoe het totale begrotingssaldo van zowel structurele als incidentele baten en lasten samen uitpakt.  Daarvoor hebben wij de laatste regels toegevoegd. In het overzicht incidentele middelen vindt u de onderbouwing van de incidentele bedragen in de begroting 2026 en meerjarenraming 2027-2029.

Incidenteel perspectief

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen financieel perspectief van begroting 2025 naar begroting 2026 - Incidenteel perspectief

(bedragen x € 1.000)

INCIDENTEEL 2026 2027 2028 2029
perspectief begroting 2025 468 413 688 688
Keuzes nieuw beleid college (scans) 2.835- 3.535- 3.535- 3.535-
Diverse 132- 132- 132- 172-
Thuis nabij onderwijs 130- 260- 260- 260-
Structurele doorwerkingen 3.217 5.438 5.776 6.253
perspectief voor Kadernota 2026-2029 588 1.924 2.537 2.974
1. Amendementen raad Kadernota 413 450 335 320
2. Gemeentefonds 250- 460- 620- 620-
6. Overige 2.887 2.853 2.901 2.911
7. Structurele doorwerkingen 1.550 2.512 2.523 2.981
begroting 2026 5.188 7.279 7.676 8.566

Toelichting verschillen incidenteel perspectief

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen financieel perspectief van begroting 2025 naar begroting 2026 - Toelichting verschillen incidenteel perspectief

1. Bij de behandeling van de Kadernota 2026-2029 heeft de raad een aantal amendementen vastgesteld. Het betreft extra middelen voor de digitale strategie, mobiliteit en jeugdledensubsidies. Voor het verhaal van Rijssen-Holten zijn geen structurele middelen zoals voorgesteld opgenomen, maar een eenmalig budget.  Voor de burcht van de Waerdenborch is een lager budget opgenomen.

2. In de vorige meerjarenraming werd nog rekening gehouden met eenmalige bedragen uit de algemene uitkering gemeentefonds. Dit wordt nu meerjarig structureel verwerkt, mede op advies van onze toezichthouder. De eenmalige effecten vervallen daarmee.

6. Dit betreft enkele kleinere aanpassingen en een overboeking van de reserve ontheemden naar de reserve incidenteel perspectief. Verder was de reserve vorig jaar door een administratieve fout te hoog voorgesteld. Dit is nu gecorrigeerd.

7. Aanpassingen in het structurele perspectief werken door in het incidentele perspectief.