6. Wonen, Recreëren en Veiligheid

Coalitieakkoord 2022 - 2026

Terug naar navigatie - 6. Wonen, Recreëren en Veiligheid - Coalitieakkoord 2022 - 2026

Rijssen-Holten is een prachtige gemeente om te wonen en te recreëren. Wonen in een goed, duurzaam en betaalbaar huis is een basisbehoefte, geen luxe voor slechts enkelen. In een gemeente met een prachtig nationaal park zetten we volop in op vormen van recreatie die passen bij deze omgeving. Daarnaast is veiligheid een belangrijke basisvoorwaarde voor een gemeente waarin je fijn kan wonen, werken en leven. 

Wonen
De lokale vraag naar betaalbare, duurzame woningen vraagt om een actief grondbeleid. Op die manier hebben we meer invloed op de kansen en behoeftes op de woningmarkt. We maken een integrale lange termijnvisie voor woningbouw (zowel op kwaliteit als kwantiteit) die aansluit op de lokale vraag en duurzame opgaves, maar die ook rekening houdt met de schaarse beschikbare ruimte. We hebben hierbij specifiek aandacht voor voldoende betaalbare huur- en koopwoningen, waarbij we ook kijken naar stimuleringsmaatregelen voor de betaalbaarheid van de sociale sector. Ook stimuleren en faciliteren we innovatieve woonvormen.

Recreatie en toerisme
Onze gemeente is een prachtige plek om te recreëren en te ontspannen. We gaan aan de slag met de nieuwe visie op recreatie en toerisme waarbij de begrippen duurzaam, actief en gezond centraal staan. De fiets- en wandelroutes in onze gemeente zijn belangrijke trekpleisters waarin we willen investeren. Er is ruimte voor het verhogen van de toeristenbelasting om deze investeringen te kunnen doen. Samen met onze partners promoten we daarnaast het Nationaal Park Sallandse Heuvelrug & Twents Reggedal. Ook willen we onze recreatiewoningen en parken vitaal en veilig houden. Hierover gaan we in gesprek met eigenaren, besturen en bewoners. 

Veiligheid
Iedereen wil zich veilig voelen in de eigen leefomgeving. We werken daarom actief en wijkgericht samen met onder andere inwoners, maatschappelijke partners, politie, ondernemers en woningcorporaties op het gebied van veiligheid. Vroegtijdige signalering vraagt om ogen en oren in de wijk, onder meer van wijkagenten en gemeentelijke handhavers. We zetten niet alleen in op veiligheid op straat, maar hebben ook aandacht voor een veilige thuissituatie waarin kinderen liefdevol opgroeien. 

Ondermijning
Ondermijning is een steeds vaker voorkomend fenomeen dat vraagt om een lokale aanpak. We willen de komende jaren de bestaande aanpak tegen ondermijning intensiveren en zijn ons ervan bewust dat dit arbeidsintensief is. Tegen georganiseerde criminaliteit - bijvoorbeeld in ons buitengebied - treden wij hard op in samenwerking met justitiële partners, inwoners, ondernemers, politie en handhavers. Ook de wet Bibob passen we toe om schimmige activiteiten te stoppen.  
     
Drugsproblematiek
De zorgen rondom drugsproblematiek in Rijssen-Holten zijn de afgelopen jaren toegenomen. Overlast gaat te vaak gepaard met drugs en geweld en zorgt ervoor dat al kwetsbare jongeren verder afglijden. Samen met partners zetten we in op een integrale aanpak om problematiek vroeg te signaleren en structurele oplossingen te vinden. Hierbij gaan we wijkgericht en met behulp van data aan de slag. Zorg en veiligheid zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Aan de voorkant zetten we dan ook in op preventie en voorlichting, aan de achterkant hebben we een zerotolerancebeleid als het gaat over handhaving. 

 

Toelichting prioriteiten en actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - 6. Wonen, Recreëren en Veiligheid - Toelichting prioriteiten en actuele ontwikkelingen

Prioriteiten 2026

Terug naar navigatie - 6. Wonen, Recreëren en Veiligheid - Prioriteiten 2026

Excel-tabel

Maatschappelijk effect / Actie Bron Inves- structureel incidenteel
tering 2026 2027 2028 2029 2026 2027 2028 2029
6. Wonen, Recreëren en Veiligheid
Landelijk gebied
Diverse maatregelen en initiatieven Begroting 2024 60 60
Bouwdossiers
Digitaliseren bouwdossiers Begroting 2023 100
Woningbouw
Versnellen en verkennen Begroting 2025 84
Stimuleren en faciliteren van innovatieve woonvormen Begroting 2023 25
Recreatie en toerisme
Renovatie asfalt fietspaden Holterberg Begroting 2024 300 15
Kwaliteitimpuls routenetwerken Begroting 2024 120 16
Diverse maatregelen en budgetten Voorstel College begroting 2026 62 50 25 25 750
Diverse maatregelen en budgetten Amendement Kadernota 2026-2029 -500
Verhogen van de toeristenbelasting Voorstel College begroting 2026 -100 -100 -100
Totaal programma 6 420 77 -34 -75 -75 519 60 0 0

Financieel overzicht

Terug naar navigatie - 6. Wonen, Recreëren en Veiligheid - Financieel overzicht
jaarrekening begroting begroting begroting begroting begroting begroting
2024 2025 2025 na VJN 2026 2027 2028 2029
Lasten
Prioriteiten
Incidenteel 1.301 519 60 - -
Structureel - 77 43 32- 107-
Bestaand beleid 11.071 9.109 12.547 7.999 7.758 7.708 7.574
Totaal lasten programma 11.071 10.410 12.547 8.595 7.861 7.676 7.467
Baten
Bestaand beleid 6.144- 2.640- 2.772- 1.502- 1.502- 1.502- 1.502-
Totaal baten programma 6.144- 2.640- 2.772- 1.502- 1.502- 1.502- 1.502-
Saldo voor bestemming 4.927 7.770 9.775 7.093 6.359 6.174 5.965
Mutaties in reserves
Onttrekking reserve 137- 1.002- - - - -
Storting reserve 405 - - - -
Saldo na bestemming 5.195 7.770 8.773 7.093 6.359 6.174 5.965

Overzicht per product

Terug naar navigatie - 6. Wonen, Recreëren en Veiligheid - Overzicht per product
product omschrijving lasten baten saldo
205 Recreatie 1.075.000 84.500- 990.500
550 Openbare orde 636.500 70.800- 565.700
551 Integrale veiligheid 392.000 - 392.000
552 Rampenbestrijding 10.800 - 10.800
553 Brandweer 2.995.100 - 2.995.100
555 Preparatie 22.600 - 22.600
556 Preventie - 2.300- 2.300-
700 Wonen 985.200 1.010.300- 25.100-
701 Stadsvernieuwing 134.500 35.600- 98.900
702 Overige agrarische zaken 180.600 145.700- 34.900
703 Ruimtelijke Ordening 1.001.800 87.000- 914.800
704 Grondbedrijf 297.600- - 297.600-
705 Omgevingswet 153.600 - 153.600
751 Verkeer en vervoer 535.900 64.100- 471.800
754 Parkeren 142.800 1.700- 141.100
755 Openbaar vervoer 30.100 - 30.100
Totaal programma 7.998.900 1.502.000- 6.496.900