Omschrijving (toelichting)

Vanuit de digitale strategie werken we aan vijf ontwikkelsporen:
1.    Digitale dienstverlening – toegankelijke, veilige en gebruiksvriendelijke digitale kanalen;
2.    Digitale samenwerking – een toekomstbestendige werkomgeving met moderne samenwerkingstools;
3.    Datagedreven werken – betere beleids- en sturingsinformatie door datagebruik te versterken;
4.    Architectuur & infrastructuur – investeren in een veilige, flexibele en schaalbare digitale basis;
5.    Innovatie & technologie – toepassing van o.a. AI, RPA en digital twins ter ondersteuning van processen en dienstverlening.

Deze aanpak vraagt een meerjarige investering. In deze begroting wordt een eerste investering geregeld, waarvan op voorhand duidelijk is dat deze niet volledig toereikend is. Een tweede investeringsmoment zal later noodzakelijk zijn om de strategie volledig uit te voeren. De raad heeft bij de vaststelling van de Kadernota 2026-2029 al extra budget beschikbaar gesteld  (110.000 structureel voor digitale dienstverlening, informatiestromen, datakwaliteit, archivering en procesinrichting, en 37.500 incidenteel (voor 2026 en nogmaals voor 2027) voor het breed uitrollen van generatieve AI binnen de gemeentelijke organisatie).  

Wij zullen het aanvullende budget gebruiken om de ontsluiting van data van onze bronapplicaties naar het datawarehouse te verbeteren.  Dit is in lijn met bovenstaande en raakt de meeste punten. De ontwikkeling van het datawarehouse is een van de centrale pijlers van de Digitale Strategie.

Met de verdere ontwikkeling van het datawarehouse kan de gemeente slimmer, betrouwbaarder en veiliger omgaan met data. Door databronnen te koppelen ontstaan waardevolle inzichten die helpen bij beleidsvorming en procesverbetering. Ook wordt de datakwaliteit verhoogd: fouten worden opgeschoond, historische gegevens worden bewaard en trends over meerdere jaren worden zichtbaar. Dit zorgt voor betere sturing en onderbouwde besluiten. 

Voor inwoners betekent dit een (in)directe verbetering van de dienstverlening. Processen verlopen efficiënter, aanvragen en verzoeken worden sneller en zorgvuldiger afgehandeld en de informatie die de gemeente verstrekt is betrouwbaarder en transparanter. Zo draagt het datawarehouse bij aan een toekomstbestendige en veilige dienstverlening waarin inwoners centraal staan.