Omschrijving (toelichting)

Transitie naar Promotie Rijssen-Holten
De overgang van Toerisme Rijssen-Holten naar Promotie Rijssen-Holten (PRH) is een belangrijke stap om de leefbaarheid van onze gemeente te versterken. 

Waarom deze stap waardevol is
Met Promotie Rijssen-Holten laten we zien wat onze gemeente te bieden heeft. Dat gaat om meer dan zichtbaarheid: we willen bestaande kwaliteiten versterken en onze gemeenschap toekomstbestendig maken. Daarbij ligt de nadruk op:
- het behouden van jong talent dat hier opgroeit;
- het opnieuw verbinden met inwoners die elders wonen door studie of werk;
- het zichtbaar maken van de kracht van onze gemeenschap, zodat cultuurdragers en vrijwilligers zich blijvend betrokken voelen;
- het ondersteunen van ondernemers, verenigingen en organisaties bij het uitdragen van hun verhaal.

Wat we in het eerste jaar doen
- Bouwen aan een stevig netwerk van ondernemers, verenigingen en inwoners.
- Verhalen delen van jonge talenten, terugkeerders en lokale initiatieven.
- Samenwerkingen opzetten met onderwijs en werkgevers om binding te vergroten.
- Het fundament leggen voor een herkenbare en toegankelijke communicatieaanpak.

Voortgang en evaluatie
- Na het eerste kwartaal volgt een update richting de raad.
- Na één jaar volgt een evaluatie met meetbare resultaten en aanbevelingen.

KPI’s 2025
Talent
- Jaarlijks programma voor behoud  van jong talent (min. 50.000 bereikte contacten).
- 5 portretten van jonge professionals en terugkeerders gedeeld.
- 2 samenwerkingen met opleiders/werkgevers gericht op binding.

Wonen / inwoners
- Verhalenreeks “Leven in Rijssen-Holten” met 3 woonverhalen (min. 50.000 weergaven).
- 95% van de nieuwe inwoners ontvangt binnen een maand een welkomsttas.
- 6 verhalen gedeeld over noaberschap, vrijwilligers en tradities.
- 1 samenwerking met sportvereniging of zorgpartner.

Werken / werkgevers
- Rubriek “Ondernemers van Hier” met 6 portretten.
- Samenwerking met ondernemersverenigingen voor zichtbaarheid van werken (min. 40.000 bereikte profielen).
- Verhalenserie “Ondernemers van het centrum” gestart met 4 profielen.

Recreëren / bezoeker
- Verhalenserie “Ontdek de verborgen plekken” met 5 locaties (min. 50.000 weergaven).
- 3 recreatieroutes belicht voor spreiding.
- 5 sportieve initiatieven of evenementen zichtbaar gemaakt.
- Initiatief “Ontdek het centrum” (min. 50.000 bereikte contacten).
- Structurele samenwerking met ondernemersverenigingen en organisatoren.

Waar we over drie jaar willen staan
- Een organisatie die inwoners, ondernemers en bezoekers met elkaar verbindt.
- Structurele samenwerking met onderwijs, bedrijven en verenigingen.
- Meetbare resultaten: meer jongeren die hier blijven of terugkeren, sterkere centra en een vitaal leefklimaat.
- Erkenning van Rijssen-Holten als buitensportgemeente én als fijne woon- en werkgemeente.